Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Article presents the contribution to research of questions concerning price conception from the point of view of behavioral economy. According to this scientific discipline, contrary to the neo-classical economy, price isn't always the most important factor factor determining consumer's purchase decision. Traditional spheres of behavioral approach to price perception have long been the analyses of purchase processes of electronics and financial market products. Againts this conception the authors propose their own thesis on possibilities of behavioral approach utilization on the grocery market. Foodstuff is specific in many aspects, which is given by matter of fact that food product very often satisfy the very basic human needs. The thesis is backed up by results of the primary inquiry with 3 520 respondents which had unveiled the fact that consumer's price perception of grocery products should be more likely examined by means of behavioral economy than classical theory of rational choice (homo oe
- Article presents the contribution to research of questions concerning price conception from the point of view of behavioral economy. According to this scientific discipline, contrary to the neo-classical economy, price isn't always the most important factor factor determining consumer's purchase decision. Traditional spheres of behavioral approach to price perception have long been the analyses of purchase processes of electronics and financial market products. Againts this conception the authors propose their own thesis on possibilities of behavioral approach utilization on the grocery market. Foodstuff is specific in many aspects, which is given by matter of fact that food product very often satisfy the very basic human needs. The thesis is backed up by results of the primary inquiry with 3 520 respondents which had unveiled the fact that consumer's price perception of grocery products should be more likely examined by means of behavioral economy than classical theory of rational choice (homo oe (en)
- Článek představuje vstupní příspěvek výzkumu problematiky pojetí funkce ceny z pohledu behaviorální ekonomie. Podle tohoto vědního směru, na rozdíl od neoklasické ekonomie, nemusí vždy cena patřit mezi nejdůležitější faktory při kupním rozhodování spotřebitele. Tradiční oblastí aplikace behaviorálního přístupu je vnímání ceny spotřebitele při nákupu elektroniky a v oblasti finančních trhů. Naproti tomuto staví autoři článku vlastní tezi o možnosti využití myšlenek behaviorální ekonomie na trhu potravin, který je v mnoha ohledech specifický. Specifičnost se odvíjí od faktu, že produkce na něm uplatňovaná uspokojuje mnohdy základní lidské potřeby. Tvrzení je podloženo výsledky primárního šetření, které na vzorku 3 520 respondentů ukázalo, že vnímání ceny potravinářských produktů spotřebiteli je pravděpodobně třeba zkoumat z pohledu behaviorální ekonomie, spíše než z pohledu klasické teorie racionální volby (homo oeconomicus). Při výběru potravin totiž cena překvapivě figurovala jako nejméně důležit (cs)
|
Title
| - Application of behavioral economy principles in the grocery market
- Application of behavioral economy principles in the grocery market (en)
- Aplikace principů behaviorální ekonomie na trhu potravin (cs)
|
skos:prefLabel
| - Application of behavioral economy principles in the grocery market
- Application of behavioral economy principles in the grocery market (en)
- Aplikace principů behaviorální ekonomie na trhu potravin (cs)
|
skos:notation
| - RIV/62156489:43110/09:00139786!RIV09-MSM-43110___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/62156489:43110/09:00139786
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - consumer behavior; purchase of groceries; behavioral economy; functions of price (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Agricultural economics : Zemědělská ekonomika
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Procházková, Zuzana
- Stávková, Jana
- Stejskal, Ladislav
|
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |
is http://linked.open...avai/riv/vysledek
of | |