About: Výuka první pomoci na 2. stupni základních škol     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Introduction: The ability to provide adequate first aid is one of the basic knowledge and skills of every citizen, regardless of age and education, but with regard to your own and others safety. Training in first aid is already educated in basic schools. The aim of the study was to survey the underlying didactic aspects of teaching first aid in basic schools thanks questionnaire survey. The sample and methods: The survey was attended by 30 teachers of first aid at the Lower Secondary Schools in the Olomouc region. Results: First aid is usually taught in the 8th class (50 %) in the subjects Health Education (83%) and Natural history (73%). From the didactic materials resources they have 90 % dressings and splints in schools. The biggest attention in theoretical training is paid to a topic of thematic unit heat and cold injuries (70 %), in practical training 67 % the section of positioning and transport the wounded. Only 17 % of schools devote to practicing cardiopulmonary resuscitation. Conclusion: Topics of first aid are implemented in school educational programmes in basic schools, but schools do not have adequate didactic equipment tools for training practical skills, especially for practicing cardiopulmonary resuscitation. (en)
  • Příspěvek so kladl za cíl pomocí dotazníkového šetření na základních školách zjistit základní didaktické aspekty výuky první pomoci. Zkoumaný soubor a metodika: Výzkumného šetření se zúčastnilo 30 učitelů vyučujících problematiku první pomoci na 2. stupni základních škol v Olomouckém kraji. Výsledky: První pomoc je nejčastěji vyučována v 8. ročníku (50 %), v předmětech Výchova ke zdraví (83 %), a Přírodopis (73 %). Z materiálních didaktických prostředků školy disponují v 90 % případů obvazovým materiálem a dlahami. V teoretické přípravě je největší pozornost věnována tematickému celku úrazy teplem a chladem (70 %), v praktickém nácviku pak v 67 % kapitole polohování a transport raněných. Pouze 17 % škol se věnuje nácviku kardiopulmonální resuscitace. Závěr: Témata první pomoci jsou implementována do školních vzdělávacích programů na základních školách, ovšem školy nedisponují dostatečným vybavením didaktickými pomůckami pro nácvik praktických dovedností, zvláště pak pro nácvik kardiopulmonální resuscitace.
  • Příspěvek so kladl za cíl pomocí dotazníkového šetření na základních školách zjistit základní didaktické aspekty výuky první pomoci. Zkoumaný soubor a metodika: Výzkumného šetření se zúčastnilo 30 učitelů vyučujících problematiku první pomoci na 2. stupni základních škol v Olomouckém kraji. Výsledky: První pomoc je nejčastěji vyučována v 8. ročníku (50 %), v předmětech Výchova ke zdraví (83 %), a Přírodopis (73 %). Z materiálních didaktických prostředků školy disponují v 90 % případů obvazovým materiálem a dlahami. V teoretické přípravě je největší pozornost věnována tematickému celku úrazy teplem a chladem (70 %), v praktickém nácviku pak v 67 % kapitole polohování a transport raněných. Pouze 17 % škol se věnuje nácviku kardiopulmonální resuscitace. Závěr: Témata první pomoci jsou implementována do školních vzdělávacích programů na základních školách, ovšem školy nedisponují dostatečným vybavením didaktickými pomůckami pro nácvik praktických dovedností, zvláště pak pro nácvik kardiopulmonální resuscitace. (cs)
Title
  • Výuka první pomoci na 2. stupni základních škol
  • Výuka první pomoci na 2. stupni základních škol (cs)
  • The Teaching of First Aid at the Lower Secondary Schools (en)
skos:prefLabel
  • Výuka první pomoci na 2. stupni základních škol
  • Výuka první pomoci na 2. stupni základních škol (cs)
  • The Teaching of First Aid at the Lower Secondary Schools (en)
skos:notation
  • RIV/61989592:15410/13:33144236!RIV14-MSM-15410___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • O
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 115891
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/61989592:15410/13:33144236
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • teaching materials; teaching methods; Lower Secondary School; First aid (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [18415C2ECDE8]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Olomouc
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Olomouc
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Hřivnová, Michaela
  • Kopecký, Miroslav
  • Majerová, Jana
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Univerzita Palackého v Olomouci
https://schema.org/isbn
  • 978-80-244-3472-8
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 15410
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software