About: Infamy of suicides in the past and the present     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • From the point of view of historical anthropology and archaeology, infamy is a phenomenon provably connected to medieval and early modern Christian concepts of universe; just as are religious imaginations and cultural stereotypes which are reflected in the way remnants of infamous people are treated. Is it possible to still find these traces of affront towards suicides and towards the mourners even nowadays? There still are graveyards of innocents, suicide graves are sometimes even today placed by the graveyard wall or some cemeteries are differentiated according to belief of the dead. Why can we never see suicide as a cause of death on public documents, e.g. death notice? Doesn't tabooization of suicidal behaviour, based on the misinterpretation of facts, mythization of problems connected to suicide, on moral prejudices of our society etc., sustain absence of efficient help for mourners and survivors of attempted suicide? Doesn't it also therefore deepen mourners' anger or resentment towards the suicides? This anger might also be reflected by stigmatized graves of the suicide, not by place or the form of the funeral but by being left and forgotten. (en)
  • Z hlediska historické antropologie a archeologie je infámie - spojená s náboženskými představami a kulturními stereotypy odrážejícími se v nakládání s ostatky lidí, kteří si zaslouží pohanu - jasně prokazatelným fenoménem spojeným s křesťanskou představou universa středověkého a raně novověkého člověka. Lze stopy pohany ve vztahu k sebevrahům a jejich pozůstalým najít i dnes? Stále nalezneme hřbitovy neviňátek, hroby sebevrahů u zdi nebo oddělení hřbitovů podle vyznání mrtvých. Proč se jako příčina smrti sebevražda oficiálně neuvádí ve veřejných dokumentech, např. na parte? Nenese tabuizace sebevražedného chování založená na desinterpretaci faktů, mytizaci problémů se sebevraždou spojených, morálních předsudcích společnosti aj. s sebou absenci účinné pomoci pozůstalým i přeživším sebevrahům a tedy neprohlubuje jejich zlobu vůči sebevrahovi? Odrazem této zloby by mohla být také stigmatizace hrobů sebevrahů - nikoliv způsobená místem či formou pohřbu, ale opuštěním a zapomenutím.
  • Z hlediska historické antropologie a archeologie je infámie - spojená s náboženskými představami a kulturními stereotypy odrážejícími se v nakládání s ostatky lidí, kteří si zaslouží pohanu - jasně prokazatelným fenoménem spojeným s křesťanskou představou universa středověkého a raně novověkého člověka. Lze stopy pohany ve vztahu k sebevrahům a jejich pozůstalým najít i dnes? Stále nalezneme hřbitovy neviňátek, hroby sebevrahů u zdi nebo oddělení hřbitovů podle vyznání mrtvých. Proč se jako příčina smrti sebevražda oficiálně neuvádí ve veřejných dokumentech, např. na parte? Nenese tabuizace sebevražedného chování založená na desinterpretaci faktů, mytizaci problémů se sebevraždou spojených, morálních předsudcích společnosti aj. s sebou absenci účinné pomoci pozůstalým i přeživším sebevrahům a tedy neprohlubuje jejich zlobu vůči sebevrahovi? Odrazem této zloby by mohla být také stigmatizace hrobů sebevrahů - nikoliv způsobená místem či formou pohřbu, ale opuštěním a zapomenutím. (cs)
Title
  • Infamy of suicides in the past and the present (en)
  • Infámie sebevrahů včera a dnes
  • Infámie sebevrahů včera a dnes (cs)
skos:prefLabel
  • Infamy of suicides in the past and the present (en)
  • Infámie sebevrahů včera a dnes
  • Infámie sebevrahů včera a dnes (cs)
skos:notation
  • RIV/61989592:15210/14:33150418!RIV15-MSM-15210___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 21265
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/61989592:15210/14:33150418
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • suicide, suicidal behavior, death, infamy (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [72F80C80CD50]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • O posledních věcech člověka
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Preissová Krejčí, Andrea
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Galén
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7492-138-4
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 15210
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software