Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Na přídeštích inkunábule Sermones Johannese Taulera vydané u Konrada Kachelofena v roce 1498 v Lipsku spočívají dva mědiryty: Štít Kristův od Israhela van Meckenem a Panna Maria s děckem na půlměsíci Mistra FVB. Obě dvě významově bohatá zobrazení sloužila ve středověku jako tzv. Andachtsbilder. Nalepené na přídeštích však obrázky nemusely nutně sloužit pouze jako stimulace k meditaci, nýbrž se mohly vázat přímo k textu, který doprovází. Pro paralely s Taulerovými názory prezentovanými v jeho kázáních by pak bylo možno vykládat Štít Kristův jako alegorii dobromyslnosti a pokory nebo jako víry. Lístek s mariánskou tematikou lze zas chápat jako znázornění zrození Páně, které se odehrává v srdci věřícího, anebo jako zobrazení trojího křtu. Protože byl trh s tisky o jednom listu zásoben jen omezeným repertoárem ikonografických schémat, musel se uživatel, pokud chtěl soubor Taulerových kázání doprovodit obrazovou složkou vážící se k jeho obsahu, smířit pravděpodobně s konvenčním zobrazením, jemuž vštípil začleněním do nového kontextu jiný význam.
- Na přídeštích inkunábule Sermones Johannese Taulera vydané u Konrada Kachelofena v roce 1498 v Lipsku spočívají dva mědiryty: Štít Kristův od Israhela van Meckenem a Panna Maria s děckem na půlměsíci Mistra FVB. Obě dvě významově bohatá zobrazení sloužila ve středověku jako tzv. Andachtsbilder. Nalepené na přídeštích však obrázky nemusely nutně sloužit pouze jako stimulace k meditaci, nýbrž se mohly vázat přímo k textu, který doprovází. Pro paralely s Taulerovými názory prezentovanými v jeho kázáních by pak bylo možno vykládat Štít Kristův jako alegorii dobromyslnosti a pokory nebo jako víry. Lístek s mariánskou tematikou lze zas chápat jako znázornění zrození Páně, které se odehrává v srdci věřícího, anebo jako zobrazení trojího křtu. Protože byl trh s tisky o jednom listu zásoben jen omezeným repertoárem ikonografických schémat, musel se uživatel, pokud chtěl soubor Taulerových kázání doprovodit obrazovou složkou vážící se k jeho obsahu, smířit pravděpodobně s konvenčním zobrazením, jemuž vštípil začleněním do nového kontextu jiný význam. (cs)
- Two copper engravings are placed at the lifted pastedowns of an incunabulum of Johannes Tauler's Sermones, published in 1498 by Conrad Kachelofen in Leipzig: The Coat of arms with the instruments of the Passion by Israhel van Meckenem and Virgin Mary with Child standing on the crescent moon by the FVB Master. Both semantically rich images served in the Middle Ages as so called Andachtsbilder. However, glued at the lifted pastedowns the images did not necessarily have to function as stimulation for meditation, but could have been related directly to the text they provided the accompaniment for. For parallels with Tauler's opinions presented in his sermons, it could be possible to interpret The Coat of arms with the instruments of the Passion as an allegory of good nature and humility as well as faith. The leaf with the Virgin Mary could be understood as a depiction of the birth of Christ that takes place in the heart of the believer or as a representation of a triple baptism. The single-leaf prints then available on the market were supplied with only a limited repertoire of iconographic topics. Therefore, if the user wanted to accompany the collection of Tauler's sermons with related images, he had to settle for a rather conventional image in a new context which would then assume an altogether different meaning. (en)
|
Title
| - Johannes Tauler Illustrated
- Johannes Tauler Illustrated (en)
- Johannes Tauler Illustrated (cs)
|
skos:prefLabel
| - Johannes Tauler Illustrated
- Johannes Tauler Illustrated (en)
- Johannes Tauler Illustrated (cs)
|
skos:notation
| - RIV/61989592:15210/12:33141448!RIV13-MSM-15210___
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/61989592:15210/12:33141448
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Tauler, engraving, Arma Christi (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Artem ad vitam. Kniha k poctě Ivo Hlobila.
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Ústav dějin umění AV ČR. Vydavatelství Artefactum
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |
is http://linked.open...avai/riv/vysledek
of | |