Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - V roce 1694 byl Pražský Žid Lazar Abeles obviněn z vraždy svého syna Šimona, který by se nechat pokřtít.Vražda byla kvalifikována jako trestný čin kvůli %22nenávisti ke křesťanské víře%22 (ex Odio fidei). Barokní Praha byla nadšená tímto případem a literatura rostoucí na chlapcově smrti zintenzívnila napětí mezi křesťany a židy. Současné tisky popisují Šimona jako mučedníka a nového světce, ačkoli on nikdy oficiálně nekonvertoval. Mezi mnoha dalšími byl případ zaznamenán ve třech dokumentech, které reprezentují určité typy hagiografické literatury.První z nich je anonymní české pojednání Inqvisitorní proces (vyšetřovací řízení; 1696), sbírka právních, státních a církevních dokumenty a záznamy inkvizice. Druhý je latinský účet jezuity Johannese Edera virilia Constantia (mužný stálostí, 1696), což představuje klasickou hagiografickou literaturu. Poslední je Agnus mimo Haedos (Lamb mezi kozy, 1738), latinsko-česká škola hra, která byla zdramatizována v Novém Městě, studenty gymnáziajezuitské koleje v Praze .
- V roce 1694 byl Pražský Žid Lazar Abeles obviněn z vraždy svého syna Šimona, který by se nechat pokřtít.Vražda byla kvalifikována jako trestný čin kvůli %22nenávisti ke křesťanské víře%22 (ex Odio fidei). Barokní Praha byla nadšená tímto případem a literatura rostoucí na chlapcově smrti zintenzívnila napětí mezi křesťany a židy. Současné tisky popisují Šimona jako mučedníka a nového světce, ačkoli on nikdy oficiálně nekonvertoval. Mezi mnoha dalšími byl případ zaznamenán ve třech dokumentech, které reprezentují určité typy hagiografické literatury.První z nich je anonymní české pojednání Inqvisitorní proces (vyšetřovací řízení; 1696), sbírka právních, státních a církevních dokumenty a záznamy inkvizice. Druhý je latinský účet jezuity Johannese Edera virilia Constantia (mužný stálostí, 1696), což představuje klasickou hagiografickou literaturu. Poslední je Agnus mimo Haedos (Lamb mezi kozy, 1738), latinsko-česká škola hra, která byla zdramatizována v Novém Městě, studenty gymnáziajezuitské koleje v Praze . (cs)
- In 1694 Prague Jew Lazar Abeles was accused of murdering his son Shimon who would to be baptized. The murder was qualified like crime because of %22hatred for the Christian faith%22 (ex odio fidei). Baroque Prague was excited by this case and the literature growing on boy's death intensified tensions between Christians and Jews. Contemporary prints describe Shimon like a martyr and new saint although he had never officially converted. Among many others the case was recorded in three documents which represent specific types of hagiographic literature. The first one is anonymous Czech treatise Inqvisitorní Process (Inquisitorial Proceeding; 1696), collection of juristic, state and church documents and records of inquisition. The second one is Latin account by the Jesuit Johannes Eder Virilis Constantia (Virile Constancy; 1696) which represents classical hagiographic text. The last is Agnus inter Haedos (Lamb among Goats; 1738), Latin-Czech school play, which was dramatized in New Town Jesuit college in Prague by students of grammar school. In these texts the narrative of Shimon Abeles was adapted to the image of new martyr by repetitious formulas, figures, tropes and literary topoi. The reserve of these literary items is collective for medieval literature as well as early modern texts. Analysis of hagiographic commonplaces may show us how could rise the baroque legend and how could be transformed verity in hagiographic literature because of religious interests. Simultaneously we could discover stereotype images of Jews, roots of modern anti-semitism. (en)
|
Title
| - Šimon Abeles - zrození barokní legendy
- Simon Abeles - The Birth of Baroque Legend (en)
- Šimon Abeles - zrození barokní legendy (cs)
|
skos:prefLabel
| - Šimon Abeles - zrození barokní legendy
- Simon Abeles - The Birth of Baroque Legend (en)
- Šimon Abeles - zrození barokní legendy (cs)
|
skos:notation
| - RIV/61989592:15210/09:33119023!RIV12-MSM-15210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/61989592:15210/09:33119023
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - hagiographia, antisemitism, history of the jew, baroque Prague (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Česká literatura - časopis pro literární vědu
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |
is http://linked.open...avai/riv/vysledek
of | |