About: Prestiž spisovné češtiny ve světle představ, příkazů a zákazů     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The contribution follows recent partial probes, which signalled that mainly school pupils aged up to 15 years apparently do not consider the codification and institutional care of the Czech language to be important to such an extent as the adult respondents consider it to be. The actual research probe maps the situation in case of secondary school students and apprentices aged from 16 to 19 years and a verification group of university students.Comparison of the results showed transparent differences between the answers of secondary school students (who perceive the standard Czech as rules and directions, which are necessary to be obeyed; they stated that the standard Czech is needed for life, but not that much as the school teaching asserts) and university students of the Czech studies (who mostly think that the standard language is a useful set of advices and recommendations; usually they assess it as needed for life at least to the extent asserted by the school teaching, or even more necessary). (en)
  • Příspěvek navazuje na nedávné dílčí sondy, které naznačily, že zejména školní mládež ve věku do 15 let zřejmě nepokládá kodifikaci a institucionální péči o češtinu za tak důležitou jako dospělí respondenti. Nynější dotazníková výzkumná sonda mapuje situaci u středoškoláků i učňů ve věku od 16 do 19 let a u kontrolní skupiny vysokoškoláků, kteří češtinu studují v rámci svého zaměření. Z porovnání vyplynuly zřetelné rozdíly mezi odpověďmi středoškoláků (ti vnímají spisovnou češtinu hlavně jako pravidla a příkazy, která je nutno respektovat; pro život ji označují za potřebnou, ale ne vždy tolik, jak tvrdí školní výuka) a vysokoškoláků-češtinářů (těm se jeví spisovná čeština většinou jako užitečný soubor rad a doporučení; nejčastěji ji hodnotí jako potřebnou pro život alespoň tak, jak tvrdí školní výuka, resp. potřebnou ještě víc).
  • Příspěvek navazuje na nedávné dílčí sondy, které naznačily, že zejména školní mládež ve věku do 15 let zřejmě nepokládá kodifikaci a institucionální péči o češtinu za tak důležitou jako dospělí respondenti. Nynější dotazníková výzkumná sonda mapuje situaci u středoškoláků i učňů ve věku od 16 do 19 let a u kontrolní skupiny vysokoškoláků, kteří češtinu studují v rámci svého zaměření. Z porovnání vyplynuly zřetelné rozdíly mezi odpověďmi středoškoláků (ti vnímají spisovnou češtinu hlavně jako pravidla a příkazy, která je nutno respektovat; pro život ji označují za potřebnou, ale ne vždy tolik, jak tvrdí školní výuka) a vysokoškoláků-češtinářů (těm se jeví spisovná čeština většinou jako užitečný soubor rad a doporučení; nejčastěji ji hodnotí jako potřebnou pro život alespoň tak, jak tvrdí školní výuka, resp. potřebnou ještě víc). (cs)
Title
  • Prestiž spisovné češtiny ve světle představ, příkazů a zákazů
  • Prestiž spisovné češtiny ve světle představ, příkazů a zákazů (cs)
  • The Prestige of the Standard Czech Language in a view of Concepts, Directions and Restrictions (en)
skos:prefLabel
  • Prestiž spisovné češtiny ve světle představ, příkazů a zákazů
  • Prestiž spisovné češtiny ve světle představ, příkazů a zákazů (cs)
  • The Prestige of the Standard Czech Language in a view of Concepts, Directions and Restrictions (en)
skos:notation
  • RIV/61988987:17450/09:A1000WWV!RIV10-MSM-17450___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(GA405/09/0113), S
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 335811
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/61988987:17450/09:A1000WWV
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Standard Czech Language; codification and institutional care of the Czech Language (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [B34E1C36B288]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Liberec
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Eurolingua & Eurolitteraria 2009
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Svobodová, Jana
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Technická univerzita v Liberci
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7372-544-0
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 17450
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software