About: Hermeneutics of Touch or How to Understand Touching (in Visual Arts)     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The paper deals with the importance of touch in general; in particular it investigates the causes of considering touch not an important aesthetic sense, i.e. which visual art theoreticians and what kind of praxis of its exhibiting led to this conclusion, especially with regard to the area of painting and sculpture. The author points to Ancient mythological story of Pygmalion, where touch functions as ?life giver? to the statue. Moreover, touch as the theme of artworks and its forms are examined, exemplified especially on the Baroque and Surrealism artworks. This way, she tries to answer the question of understanding touch. Recently, touch has become a topic for artists, theoreticians and curators (Jan Švankmajer, Rosalyn Driscoll, Roy Nachum). The author supports the idea that touch plays a significant role in the process of aesthetic experience. However, she also points to the problems of implementing touch into contact with the visual arts. (en)
  • Příspěvek se zabývá významem hmatu a doteku obecně, ale především zkoumá, kteří teoretici výtvarného umění a jaká praxe jeho prezentace vedly k tomu, že hmat přestal být chápán jako důležitý estetický smysl, a to hlavně v oblasti sochařství a malířství. Autorka připomíná příběh Pygmaliona z antické mytologie, kde má dotek funkci ?oživovatele? uměleckého díla, aby se následně zaměřila na hmat jako téma výtvarných děl a jeho podoby, exemplifikované hlavně na materiálu barokního umění a surrealizmu. Právě jejich prostřednictvím hledá odpověď na otázku, jak rozumět doteku. Poukazuje na proces znovuoživení zájmu o hmat jako estetický smysl jednak u teoretiků a teoretiček, ale i umělců a umělkyň (Jan Švankmajer, Rosalyn Driscoll, Roy Nachum), a v neposlední řadě mezi kurátory výstav v galeriích a muzeích. Podporuje myšlenku, že hmat hraje důležitou roli při vnímání výtvarného umění, upozorňuje však na praktická omezení při realizaci této myšlenky.
  • Příspěvek se zabývá významem hmatu a doteku obecně, ale především zkoumá, kteří teoretici výtvarného umění a jaká praxe jeho prezentace vedly k tomu, že hmat přestal být chápán jako důležitý estetický smysl, a to hlavně v oblasti sochařství a malířství. Autorka připomíná příběh Pygmaliona z antické mytologie, kde má dotek funkci ?oživovatele? uměleckého díla, aby se následně zaměřila na hmat jako téma výtvarných děl a jeho podoby, exemplifikované hlavně na materiálu barokního umění a surrealizmu. Právě jejich prostřednictvím hledá odpověď na otázku, jak rozumět doteku. Poukazuje na proces znovuoživení zájmu o hmat jako estetický smysl jednak u teoretiků a teoretiček, ale i umělců a umělkyň (Jan Švankmajer, Rosalyn Driscoll, Roy Nachum), a v neposlední řadě mezi kurátory výstav v galeriích a muzeích. Podporuje myšlenku, že hmat hraje důležitou roli při vnímání výtvarného umění, upozorňuje však na praktická omezení při realizaci této myšlenky. (cs)
Title
  • Hermeneutics of Touch or How to Understand Touching (in Visual Arts) (en)
  • Hermeneutika hmatu čili jak rozumět doteku (ve výtvarném umění)
  • Hermeneutika hmatu čili jak rozumět doteku (ve výtvarném umění) (cs)
skos:prefLabel
  • Hermeneutics of Touch or How to Understand Touching (in Visual Arts) (en)
  • Hermeneutika hmatu čili jak rozumět doteku (ve výtvarném umění)
  • Hermeneutika hmatu čili jak rozumět doteku (ve výtvarném umění) (cs)
skos:notation
  • RIV/61988987:17250/14:A1501BQT!RIV15-MSM-17250___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 18970
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/61988987:17250/14:A1501BQT
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • visual art; painting; sculpture; touch; aesthetic experience; Pygmalion; Jan Švankmajer; Rosalyn Driscoll; Roy Nachum (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [BFDAE72764D5]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Ostrava
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • STUDIA HUMANITATIS - ARS HERMENEUTICA
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Kalnická, Zdeňka
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Ostravská univerzita v Ostravě. Filozofická fakulta
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7464-456-6
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 17250
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software