Description
| - Prezentovaná studie je zaměřena na komparaci percepce profesní zátěže (měřené Meisterovým dotazníkem) pracovnic dvou pomáhajících profesí (učitelky gymnázií, n = 105, věk 24-60 let, M 41,29 let, SD 9,87; zdravotní sestry, n = 83, věk 22-64 let, M 38,18 let, SD 10,94), u nichž se předpokládá signifikantní zátěžová expozice. Obě profese se v řadě ukazatelů pracovní zátěže jevily jako srovnatelné. V rámci skupinového hodnocení nebyla zjištěna nadměrná zátěž. Počet pracovníků s nepříznivou úrovní profesní zátěže byl u obou profesí relativně nízký (kolem 6 %). Pocity přetížení byly indikovány téměř u čtvrtiny respondentek (23,8 % učitelek, 21,7 % sester). Pocity monotonie se v nízkém procentu vyskytovaly pouze u sester (3,6 %). Stresová odezva byla ve vyšším procentu indikována u učitelek (17,1 %), než u sester (8,4 %). U obou profesí byly při vyhodnocení dle otázek jako nejkritičtější detekovány položky časová tíseň a dlouhodobá únosnost.
- Prezentovaná studie je zaměřena na komparaci percepce profesní zátěže (měřené Meisterovým dotazníkem) pracovnic dvou pomáhajících profesí (učitelky gymnázií, n = 105, věk 24-60 let, M 41,29 let, SD 9,87; zdravotní sestry, n = 83, věk 22-64 let, M 38,18 let, SD 10,94), u nichž se předpokládá signifikantní zátěžová expozice. Obě profese se v řadě ukazatelů pracovní zátěže jevily jako srovnatelné. V rámci skupinového hodnocení nebyla zjištěna nadměrná zátěž. Počet pracovníků s nepříznivou úrovní profesní zátěže byl u obou profesí relativně nízký (kolem 6 %). Pocity přetížení byly indikovány téměř u čtvrtiny respondentek (23,8 % učitelek, 21,7 % sester). Pocity monotonie se v nízkém procentu vyskytovaly pouze u sester (3,6 %). Stresová odezva byla ve vyšším procentu indikována u učitelek (17,1 %), než u sester (8,4 %). U obou profesí byly při vyhodnocení dle otázek jako nejkritičtější detekovány položky časová tíseň a dlouhodobá únosnost. (cs)
- The presented study is focused on the comparison of perception of professional burden (measured by the questionnaire) in helping professions (teacher of grammar schools, n = 105, age 24-60 years, m. 41,29, S. 9.87; nurses n = 83, age 22-64 years, M 38,18, SD 10,94), which are regarded as significant stress exposure. Both professions in many indicators workload seemed comparable. In the framework of the evaluation group was not detected the excess burden. The number of workers with the unfavourable levels of professional burden for both professions was relatively low (around 6%). Feelings of overload indicated almost a quarter of informants (23.8% teachers; 21.7% nurses). Sensations of monotony in the low percentage was only for nurses (3.6%). Stress response was in a higher percentage indicated for teachers (17.1%), than among nurses (8.4%). For both professions evaluation according to the most critical issues, such as detected by the time crunch and long-term entry capacity. (en)
|