Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Poslední studie prof. Smolky je vlastně doplňkem jeho monografie o Ladislavu Vycpálkovi. Chronologicky sleduje Vycpálkovy hudebně kritické texty z období 1908-1920, které vycházely převážně v časopisech Hudební revue a Lumír. V úvodní části studie je předestřen kontext doby – rozdělení předválečné hudební veřejnosti na dva tábory zhruba odpovídající kruhům kolem časopisů Smetana a Hudební revue. Do něj jsou pak zasazeny Vycpálkovy polemiky s Nejedlým, Helfertem, O. Zichem a Jirákem. V předválečném období byly Vycpálkovy názory silně ovlivňovány jeho studiem u Nováka. V textech projevuje svoji příslušnost ke kruhu Hudební revue, i když se nikdy nezapojuje do aktivního „boje o Dvořáka“. Jasně se vymezuje vůči Foersterovi a Fibichovi, naopak blízké mu je dílo Nováka a Suka. Další část studie je věnována proměně Vycpálkova hodnocení během první světové války, která souvisí i s jeho názorovým osvobozováním se z Novákova vlivu. Hlavním hodnotícím kritériem se postupně stává národnost. Vycpálek přehodnocuje svůj vztah k lidové písni a mění i hodnocení Smetany ve srovnání s Dvořákem, i dalších českých skladatelů. Po válce ve svých kritikách podporuje vznikající českou modernu, hodnotí především pevnou formu skladby. Svou pravidelnou publikační činnost ukončuje v roce 1920 a věnuje se především komponování.
- Poslední studie prof. Smolky je vlastně doplňkem jeho monografie o Ladislavu Vycpálkovi. Chronologicky sleduje Vycpálkovy hudebně kritické texty z období 1908-1920, které vycházely převážně v časopisech Hudební revue a Lumír. V úvodní části studie je předestřen kontext doby – rozdělení předválečné hudební veřejnosti na dva tábory zhruba odpovídající kruhům kolem časopisů Smetana a Hudební revue. Do něj jsou pak zasazeny Vycpálkovy polemiky s Nejedlým, Helfertem, O. Zichem a Jirákem. V předválečném období byly Vycpálkovy názory silně ovlivňovány jeho studiem u Nováka. V textech projevuje svoji příslušnost ke kruhu Hudební revue, i když se nikdy nezapojuje do aktivního „boje o Dvořáka“. Jasně se vymezuje vůči Foersterovi a Fibichovi, naopak blízké mu je dílo Nováka a Suka. Další část studie je věnována proměně Vycpálkova hodnocení během první světové války, která souvisí i s jeho názorovým osvobozováním se z Novákova vlivu. Hlavním hodnotícím kritériem se postupně stává národnost. Vycpálek přehodnocuje svůj vztah k lidové písni a mění i hodnocení Smetany ve srovnání s Dvořákem, i dalších českých skladatelů. Po válce ve svých kritikách podporuje vznikající českou modernu, hodnotí především pevnou formu skladby. Svou pravidelnou publikační činnost ukončuje v roce 1920 a věnuje se především komponování. (cs)
- The final study of professor Smolka in fact complements his monograph on Ladislav Vycpálek. He chronologically follows Vycpálek’s music-critical texts published between 1908 and 1920 primarily in the periodicals Hudební revue and Lumír. In the introduction he presents the context of the period – the pre-war musical society was divided in two camps roughly corresponding with the circles surrounding the periodicals Smetana and Hudební revue. Within this context he positions Vycpálek’s polemics with Nejedlý, Helfert, O. Zich and Jirák. In the pre-war period, Vycpálek’s views were strongly influenced by his teacher, V. Novák. In his texts, Vycpálek displays an affinity for the circle around Hudební revue even though he never takes part in the active „fight for Dvořák“. He states clear critical remarks concerning Foerster and Fibich, while the work of Novák and Suk is closer to his taste. Another part of the study deals with the change that Vycpálek’s evaluation takes during WW I also combined with his liberation from Novák’s influence. Nationalism becomes Vycpálek’s main evaluating criterion. He changes his attitude to folk songs as well as to Smetana in comparison to Dvořák and other Czech composers. In his critical essays after the war, he supports the rising Czech modernist composers, evaluating mainly coherence of form. He ends his publication activities in 1920 when he moves his focus primarily to composition. (en)
|
Title
| - Ladislav Vycpálek hudební kritik
- Ladislav Vycpálek hudební kritik (cs)
- The music critic Ladislav Vycpalek (en)
|
skos:prefLabel
| - Ladislav Vycpálek hudební kritik
- Ladislav Vycpálek hudební kritik (cs)
- The music critic Ladislav Vycpalek (en)
|
skos:notation
| - RIV/61384984:51110/11:#0000236!RIV13-MSM-51110___
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/61384984:51110/11:#0000236
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Vycpálek; Hudební revue; Lumír; Smetana periodical; critical essays (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |
is http://linked.open...avai/riv/vysledek
of | |