About: Zdena Fibichová (1933–1991)     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Výstava představila předčasně uzavřené a dosud nedostatečně zhodnocené sochařské a kreslířské dílo Zdeny Fibichové (1933–1991), významné představitelky českého poválečného umění, členky skupiny Trasa a v neposlední řadě pravnučky hudebního skladatele Zdeňka Fibicha. Komorní retrospektiva mapovala vývoj autorčina díla od šedesátých do konce osmdesátých let, kdy Fibichové práce zajímavým způsobem rezonovala s postmoderním uměním. Připomenula postupnou proměnu jejího sochařského jazyka: od rané fáze archaizující figurace přes strukturální a geometrické objekty až k „věcným“ plastikám a keramickým reliéfům, inspirovaným všednodenními rituály a předměty. Součástí výstavy byly rovněž kolorované a drátované objekty z předlistopadového období, v nichž Fibichová variovala téma domova, skrýše a obydlí jakožto předpokladu a opory lidské existence a v nichž se naplno projevila její fascinace prapůvodním a výsostně haptickým materiálem – hlínou. Výstava sestavená z exponátů z veřejných i soukromých sbírek v neposlední řadě připomněla Fibichové tušové kaligrafické kresby, jimž se intenzivně zabývala zvláště v druhé polovině osmdesátých let, a realizace v architektuře a veřejném prostoru. Zdena Fibichová patřila spolu s Evou Kmentovou a Věrou Janouškovou k nejvýraznějším umělkyním, které se v českém prostředí po válce prosadily na poli sochařství, předsudečně vnímaného jako výsostně mužská disciplína. Její suverénní sochařský projev a smysl pro monumentalitu rozhodně bořil zakořeněné stereotypy týkající se „ženského umění“; přesto si však Fibichová ve své práci od počátku nacházela témata, postupy a materiály, které akcentovaly ženskou zkušenost, intimitu a rukodělnou tradici. I jim byla tato výstava věnována.
  • Výstava představila předčasně uzavřené a dosud nedostatečně zhodnocené sochařské a kreslířské dílo Zdeny Fibichové (1933–1991), významné představitelky českého poválečného umění, členky skupiny Trasa a v neposlední řadě pravnučky hudebního skladatele Zdeňka Fibicha. Komorní retrospektiva mapovala vývoj autorčina díla od šedesátých do konce osmdesátých let, kdy Fibichové práce zajímavým způsobem rezonovala s postmoderním uměním. Připomenula postupnou proměnu jejího sochařského jazyka: od rané fáze archaizující figurace přes strukturální a geometrické objekty až k „věcným“ plastikám a keramickým reliéfům, inspirovaným všednodenními rituály a předměty. Součástí výstavy byly rovněž kolorované a drátované objekty z předlistopadového období, v nichž Fibichová variovala téma domova, skrýše a obydlí jakožto předpokladu a opory lidské existence a v nichž se naplno projevila její fascinace prapůvodním a výsostně haptickým materiálem – hlínou. Výstava sestavená z exponátů z veřejných i soukromých sbírek v neposlední řadě připomněla Fibichové tušové kaligrafické kresby, jimž se intenzivně zabývala zvláště v druhé polovině osmdesátých let, a realizace v architektuře a veřejném prostoru. Zdena Fibichová patřila spolu s Evou Kmentovou a Věrou Janouškovou k nejvýraznějším umělkyním, které se v českém prostředí po válce prosadily na poli sochařství, předsudečně vnímaného jako výsostně mužská disciplína. Její suverénní sochařský projev a smysl pro monumentalitu rozhodně bořil zakořeněné stereotypy týkající se „ženského umění“; přesto si však Fibichová ve své práci od počátku nacházela témata, postupy a materiály, které akcentovaly ženskou zkušenost, intimitu a rukodělnou tradici. I jim byla tato výstava věnována. (cs)
  • This exhibition presented the sculptures and drawings of Zdena Fibichová (1933–1991), an artist whose work came to an untimely end and has yet to be properly appreciated. The granddaughter of the musical composer Zdeněk Fibich, she was a leading figure in postwar Czech art and a member of the Trasa artists’ group. This intimate retrospective mapped out Fibichová’s art from the 1960s to the end of the 1980s, when her work echoed postmodern art in an interesting way. The exhibition highlighted the gradual transformation of her sculptural language from her early archaic figures through her structural and geometric objects to the “material” sculptures and ceramic reliefs that were inspired by everyday rituals and objects. Featured as well were her colored and wire objects from the period right before the Revolution in November 1989 in which she varied the themes of home, hideaway, and dwelling as a precondition and linchpin for human existence, giving full expression to her fascination with the archetypal and eminently tactile material of clay. The exhibition comprised pieces from both public and private collections; it also included Fibichová’s calligraphic ink drawings – a form she worked with intensively over the latter half of the 1980s, and reminded of her sculptures for architectural settings and public spaces. Zdena Fibichová belonged with Eva Kmentová and Věra Janoušková to the most outstanding postwar Czech female sculptors at a time when the discipline of sculpture had long been subject to the biased view that it was the exclusive domain of men. Her mastery of sculpture and her sense of monumentality did much to demolish the deep-rooted stereotypes about “women’s art.” Yet from the very outset the motifs, methods, and materials that defined Fibichová’s work accented a woman’s experience, intimacy, and the tradition of handicraft. This exhibition was dedicated to these aspects as well. (en)
Title
  • Zdena Fibichová (1933–1991)
  • Zdena Fibichová (1933–1991) (en)
  • Zdena Fibichová (1933–1991) (cs)
skos:prefLabel
  • Zdena Fibichová (1933–1991)
  • Zdena Fibichová (1933–1991) (en)
  • Zdena Fibichová (1933–1991) (cs)
skos:notation
  • RIV/60461071:_____/13:#0000339!RIV14-MSM-60461071
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 118546
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/60461071:_____/13:#0000339
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Zdena Fibichová; Trasa art group; post-war Czech art; new figuration; abstract sculpture; ceramics; women’s art (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [4126F7E8EE96]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Museum Kampa v Praze
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...ocetUcastnikuAkce
http://linked.open...nichUcastnikuAkce
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/statKonaniAkce
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Pachmanová, Martina
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/ukonceniAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
Faceted Search & Find service v1.16.116 as of Feb 22 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3239 as of Feb 22 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 67 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software