About: Hranice stínu     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Přestože by se mohlo zdát, že kritická reflexe díla Martina Poláka a Lukáše Jasanského pouze se zpožděním opakuje argumenty, které byly o dvacet let dříve vyřčeny v souvislosti s „umělci užívajícími fotografii“, ve skutečnosti je vyznění této kritiky odlišné. Tito čeští umělci totiž k médiu fotografie na rozdíl od svých amerických protějšků nepřistupovali zvnějšku, nýbrž zevnitř. Vypovídal-li v americkém konceptuálním a postmoderním umění příklon k neestetické, zdánlivě amatérské fotografii o nezájmu umělců o zvolené médium, které pro ně bylo vedle filmu a performance jen jedním z vyjadřovacích prostředků, u Jasanského s Polákem svědčí totéž o naprostém opaku. Estetika amatérské fotografie, mechanický původ vzniku, multiplikace děl i banalita zvolených námětů jim totiž umožnily rozejít se s tradicí „umělecké fotografie“, která subjektivizací vidění a důrazem na formální kvality snímku zakrývala věci před objektivem, a také jim umožnily pokusit se obnovit fotografii jakožto prostředek popisného zobrazení skutečnosti.
  • Přestože by se mohlo zdát, že kritická reflexe díla Martina Poláka a Lukáše Jasanského pouze se zpožděním opakuje argumenty, které byly o dvacet let dříve vyřčeny v souvislosti s „umělci užívajícími fotografii“, ve skutečnosti je vyznění této kritiky odlišné. Tito čeští umělci totiž k médiu fotografie na rozdíl od svých amerických protějšků nepřistupovali zvnějšku, nýbrž zevnitř. Vypovídal-li v americkém konceptuálním a postmoderním umění příklon k neestetické, zdánlivě amatérské fotografii o nezájmu umělců o zvolené médium, které pro ně bylo vedle filmu a performance jen jedním z vyjadřovacích prostředků, u Jasanského s Polákem svědčí totéž o naprostém opaku. Estetika amatérské fotografie, mechanický původ vzniku, multiplikace děl i banalita zvolených námětů jim totiž umožnily rozejít se s tradicí „umělecké fotografie“, která subjektivizací vidění a důrazem na formální kvality snímku zakrývala věci před objektivem, a také jim umožnily pokusit se obnovit fotografii jakožto prostředek popisného zobrazení skutečnosti. (cs)
  • One might think that a critical reflection on the work of Martin Polák and Lukáš Jasanský would only repeat with a slight delay arguments expressed twenty years ago in relation to “artists using photography”. However, in their case the tenor of this criticism is quite different. Unlike their American counterparts, the Czech artists have not approached the medium of photography from the outside, but from within. Whereas in American conceptual and post-modern art, the tendency towards non-aesthetic, apparently amateur, photography corresponded to the artists’ lack of interest in the chosen medium — which, for them, was merely one means of expression, alongside film and performance — in the case of Jasanský and Polák the same tendency is evidence of the opposite. The aesthetics of amateur photography, its mechanical origins, the multiplication of works and the banality of the chosen themes has enabled them to break with the tradition of “fine art photography” which, through its highly subjective vision and its emphasis on the formal quality of the photograph, concealed the objects in front of the lens. It has also allowed them to try and renew the photograph as a means serving the descriptive representation of reality. (en)
Title
  • Hranice stínu
  • Hranice stínu (cs)
  • The Shadow Frontier (en)
skos:prefLabel
  • Hranice stínu
  • Hranice stínu (cs)
  • The Shadow Frontier (en)
skos:notation
  • RIV/60461071:_____/12:#0000292!RIV13-MSM-60461071
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 139776
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/60461071:_____/12:#0000292
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Lukáš Jasanský; Martin Polák; Photography; Postmodern Art (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [43D6A8B77668]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • : Lukáš Jasanský a Martin Polák, Tomáš Pospiszyl (ed.)
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Císař, Karel
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Tranzit/jrp/ringier
https://schema.org/isbn
  • 978-3-03764-234-4
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.116 as of Feb 22 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3239 as of Feb 22 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 67 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software