About: Photojournalism Is Dead, Long Live Photojournalism. Why Digitization Can Increase the Credibility of Journalistic Photography     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Nejpozději v druhé polovině 90. let minulého století digitální fotografie definitivně vytlačila z novinářské praxe fotografii analogovou. Nadšení z četných výhod, které fotožurnalismu digitalizace přinesla, bylo přitom výrazně kaleno mnoha případy, kdy byla novináři a editory zneužita snadná manipulovatelnost digitální fotografie. Eticky problematické zásahy do obsahu fotografie byly vnímány jako velmi závažné, podle mnohých reakcí vedly ke ztrátě důvěry v pravdivost fotografie a podle některých kritiků dokonce ke konci fotografie a smrti fotožurnalismu. Netvrdím, že manipulace nabourávající přímý vztah referentu a fotografie jsou neproblematické a nepodstatné. Úvahy o smrti fotožurnalistiky však byly příliš pohlceny právě tímto tématem, přičemž se zpravidla zapomínalo na to, že jednak existují i jiné, rafinovanější způsoby, jak lhát prostřednictvím fotografie, a jednak byla poněkud přehlížena skutečnost, že digitalizace nepřinesla jen ohrožení důvěry ve fotožurnalismus, nýbrž i možnosti jejího výrazného upevnění. Podstatné přitom je, že zahlédnout v důsledcích digitalizace fotožurnalistiky mechanismy upevnění její důvěryhodnosti znamená do značné míry upustit od předpokladů a očekávání spojovaných s tradičním realistickým paradigmatem a přijmout epistemologické výzvy paradigmatu postrealistického. Následující studie se pokouší identifikovat, konceptuálně vymezit a na několika nových trendech ilustrovat tento paradigmatický posun.
  • Nejpozději v druhé polovině 90. let minulého století digitální fotografie definitivně vytlačila z novinářské praxe fotografii analogovou. Nadšení z četných výhod, které fotožurnalismu digitalizace přinesla, bylo přitom výrazně kaleno mnoha případy, kdy byla novináři a editory zneužita snadná manipulovatelnost digitální fotografie. Eticky problematické zásahy do obsahu fotografie byly vnímány jako velmi závažné, podle mnohých reakcí vedly ke ztrátě důvěry v pravdivost fotografie a podle některých kritiků dokonce ke konci fotografie a smrti fotožurnalismu. Netvrdím, že manipulace nabourávající přímý vztah referentu a fotografie jsou neproblematické a nepodstatné. Úvahy o smrti fotožurnalistiky však byly příliš pohlceny právě tímto tématem, přičemž se zpravidla zapomínalo na to, že jednak existují i jiné, rafinovanější způsoby, jak lhát prostřednictvím fotografie, a jednak byla poněkud přehlížena skutečnost, že digitalizace nepřinesla jen ohrožení důvěry ve fotožurnalismus, nýbrž i možnosti jejího výrazného upevnění. Podstatné přitom je, že zahlédnout v důsledcích digitalizace fotožurnalistiky mechanismy upevnění její důvěryhodnosti znamená do značné míry upustit od předpokladů a očekávání spojovaných s tradičním realistickým paradigmatem a přijmout epistemologické výzvy paradigmatu postrealistického. Následující studie se pokouší identifikovat, konceptuálně vymezit a na několika nových trendech ilustrovat tento paradigmatický posun. (cs)
  • By the end of the second half of the 1990s the analogue photography was in practice of journalism definitively replaced by the digital photography. Enthusiasm, originally aroused by numerous advantages which digitization brought to photojournalism, soon subsided due to many cases of misuse of digital technology and its easy manipulability by journalists and editors. Ethically questionable interventions into the content of photographs have been perceived as extremely serious and dangerous and according to many reactions have led to the fatal breach of trust in the truthfulness of photography, some critics have even seen them as the cause of the end of photography and the death of photojournalism. I do not intend to argue that manipulations disrupting the direct indexical connection between the photography and its referent are unproblematic and of no consequence. However, the reflections on the death of photojournalism have been overly focused on this issue which has on the one hand overshadowed the fact that there are other, more cunning ways of lying by means of photography and has on the other hand resulted in overlooking that however much the digitization has threatened the credibility of journalism, it has also brought possibilities of its strengthening. In order to see the digitization as a means of increasing the credibility of photojournalism it is important to be able to abandon to certain extent the assumptions and expectations of the photo-realist paradigm and embrace the epistemological challenges of post-realist paradigm. The following paper attempts to identify, conceptualize and on some new trends illustrate this paradigmatic shift in photojournalism. (en)
Title
  • Photojournalism Is Dead, Long Live Photojournalism. Why Digitization Can Increase the Credibility of Journalistic Photography (en)
  • Fotožurnalismus je mrtev, ať žije fotožurnalismus. Proč může digitalizace zvyšovat důvěryhodnost novinářské fotografie.
  • Fotožurnalismus je mrtev, ať žije fotožurnalismus. Proč může digitalizace zvyšovat důvěryhodnost novinářské fotografie. (cs)
skos:prefLabel
  • Photojournalism Is Dead, Long Live Photojournalism. Why Digitization Can Increase the Credibility of Journalistic Photography (en)
  • Fotožurnalismus je mrtev, ať žije fotožurnalismus. Proč může digitalizace zvyšovat důvěryhodnost novinářské fotografie.
  • Fotožurnalismus je mrtev, ať žije fotožurnalismus. Proč může digitalizace zvyšovat důvěryhodnost novinářské fotografie. (cs)
skos:notation
  • RIV/60076658:12410/11:43882582!RIV12-MSM-12410___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 1
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 200241
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/60076658:12410/11:43882582
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • photojournalism, digitization, indexicality, multimedia journalism, decontextualisation, recontextualisation, double indexicality, credibility, realism and post-realism (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [B59B29949DDA]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Mediální studia
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 5
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Šimůnek, Michal
issn
  • 1801-9978
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 12410
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 47 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software