About: Oční pohyby a čtení (1. část)     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Autor vyšetřil u vzorku dětí předškolního věku (N=85) oční pohyby a sledoval čtenářský vývoj těchto dětí po dobu 5 let. Testoval hypotézu, podle níž jsou mezi očními pohyby a čtením významné vztahy, na jejichž podkladě bude možné čtenářský vývoj dětí predikovat a případně i včas, v předškolním věku vyhledávat dyslektiky. Hypotéza byla testována pomocí diskriminační analýzy, která rozdělila vývoj čtení i oční pohyby dětí do dvou skupin: %22průměrní či lepší čtenáři%22 versus %22podprůměrní čtenáři%22 a %22průměrné či lepší oční pohyby%22 versus %22podprůměrné oční pohyby%22. Shodu mezi oběma klasifikacemi nalezl autor u 74 % dětí; z toho u dívek je shoda vyšší (83 %) než u chlapců (63 %). Autor diskutuje o možných příčinných vztazích mezi očními pohyby a čtením. Uvažuje též o dalších vlivech na čtení, zejména nalézá silný vliv rodinného prostředí,m zastoupeného vzděláním rodičů. Přiklání se k závěru, podle něhož oční pohyby nejsou ani příčinou, ani následkem čtení, nýbrž zobrazu
  • Autor vyšetřil u vzorku dětí předškolního věku (N=85) oční pohyby a sledoval čtenářský vývoj těchto dětí po dobu 5 let. Testoval hypotézu, podle níž jsou mezi očními pohyby a čtením významné vztahy, na jejichž podkladě bude možné čtenářský vývoj dětí predikovat a případně i včas, v předškolním věku vyhledávat dyslektiky. Hypotéza byla testována pomocí diskriminační analýzy, která rozdělila vývoj čtení i oční pohyby dětí do dvou skupin: %22průměrní či lepší čtenáři%22 versus %22podprůměrní čtenáři%22 a %22průměrné či lepší oční pohyby%22 versus %22podprůměrné oční pohyby%22. Shodu mezi oběma klasifikacemi nalezl autor u 74 % dětí; z toho u dívek je shoda vyšší (83 %) než u chlapců (63 %). Autor diskutuje o možných příčinných vztazích mezi očními pohyby a čtením. Uvažuje též o dalších vlivech na čtení, zejména nalézá silný vliv rodinného prostředí,m zastoupeného vzděláním rodičů. Přiklání se k závěru, podle něhož oční pohyby nejsou ani příčinou, ani následkem čtení, nýbrž zobrazu (cs)
  • The author examined saccadic eye movements in a sample of preschool children (N=85) and observed their reading development for a period of five years. Discriminative analysis was applied to classify both eye movements and reading of children of the sample. Children were classified into two groups: %22average and above average eye movements%22 vs %22below averege eye movements%22 and %22average and above average reading%22 vs %22below average reading%22. The agreement between the groups was found in 74 % of the total number of children (83 % in girls, 63 % in boys). Family backgrounmd represented by academic education of parents was found to have a strong influence on reading. The possible causal relationship between eye movements and reading is discussed with the author´s concluding that eye movements are neither cause nor consequence of reading but reflect the developmental level of the CNS. (en)
Title
  • Oční pohyby a čtení (1. část)
  • Eye movements and reading (part 1) (en)
  • Oční pohyby a čtení (1. část) (cs)
skos:prefLabel
  • Oční pohyby a čtení (1. část)
  • Eye movements and reading (part 1) (en)
  • Oční pohyby a čtení (1. část) (cs)
skos:notation
  • RIV/60076658:12410/05:00006430!RIV06-MSM-12410___
http://linked.open.../vavai/riv/strany
  • 276-284
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • Z(MSM 124100002)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 4
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 534044
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/60076658:12410/05:00006430
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • eye movements; reading; dyslexia (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [BB0AB2D95877]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Speciální pedagogika
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 15
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Jošt, Jiří
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
issn
  • 1211-2720
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 12410
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software