Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - This chapter analyses Comenius's work The Press of God with an emphasis on uncovering the concept of harmony. Despite the paradox of suffering, The Press of God is an induction into the School of the Cross in which man should prosper. Its traditional classification among the books of consolation is shouwn to be not quite accurate, for consolation is only one part of harmony which includes both humility and delight. Harmony can be found not only in the content of the work; the formal aspects of the text are just as essential. It is a catechetical writing based on the homily, and Comenius chooses four highly essential effects which should be found in every biblical text. They are these: learning, reprimand, warning and pleasure. By structuring the whole work on these four effects of the biblical text Comenius presented harmony through the formal side of the work as well. Through the four homiletic aspects Comenius gradually revealed how the biblical verse %22the Lord hath trodden the virgin, the daughter of Judah, as in a winepress%22 should lead to an understanding of harmony in God which exceeds (and is the basis) of every human category, that is, the categories of good and evil. (en)
- Příspěvek analyzuje Komenského spis Pres boží s důrazem na odkrytí pojetí harmonie. Přes paradox utrpení je Pres boží uvedením do školy kříže, v níž má člověk prospívat. Tradiční řazení díla mezi útěšné spisy je ukázáno jako ne zcela přesné, neboť útěcha je jen jednou z částí harmonie, která zahrnuje jak ponížení, tak potěšení. Kromě nalezení harmonie v obsahu díla je zároveň podstatná formální stránka textu: jedná se o katechetický spis, jehož základ tvoří homilie, přičemž Komenský vybírá čtyři nejpodstatnější konsekvence, které by měly být nalézány v každém biblickém textu. Jsou jimi: naučení, napomenutí, výstraha a potěšení. Strukturováním celého spisu dle těchto čtyř důsledků biblického textu představil Komenský harmonii i formální stránkou spisu. Čtyřmi homiletickými aspekty postupně Komenský vyjevuje, jak biblický verš %22Tlačil Pán presem Pannu, dceru judskou%22 má vést k pochopení harmonie v Bohu, který přesahuje (a zakládá) veškeré lidské kategorie, tedy i kategorie dobra a zla.
- Příspěvek analyzuje Komenského spis Pres boží s důrazem na odkrytí pojetí harmonie. Přes paradox utrpení je Pres boží uvedením do školy kříže, v níž má člověk prospívat. Tradiční řazení díla mezi útěšné spisy je ukázáno jako ne zcela přesné, neboť útěcha je jen jednou z částí harmonie, která zahrnuje jak ponížení, tak potěšení. Kromě nalezení harmonie v obsahu díla je zároveň podstatná formální stránka textu: jedná se o katechetický spis, jehož základ tvoří homilie, přičemž Komenský vybírá čtyři nejpodstatnější konsekvence, které by měly být nalézány v každém biblickém textu. Jsou jimi: naučení, napomenutí, výstraha a potěšení. Strukturováním celého spisu dle těchto čtyř důsledků biblického textu představil Komenský harmonii i formální stránkou spisu. Čtyřmi homiletickými aspekty postupně Komenský vyjevuje, jak biblický verš %22Tlačil Pán presem Pannu, dceru judskou%22 má vést k pochopení harmonie v Bohu, který přesahuje (a zakládá) veškeré lidské kategorie, tedy i kategorie dobra a zla. (cs)
|
Title
| - The School of the Cross: Fundamentum rerum omnium harmonia est: Searching for harmony in Comenius's work Pres boží (Press of God) (en)
- Škola kříže: Fundamentum rerum omnium harmonia est
- Škola kříže: Fundamentum rerum omnium harmonia est (cs)
|
skos:prefLabel
| - The School of the Cross: Fundamentum rerum omnium harmonia est: Searching for harmony in Comenius's work Pres boží (Press of God) (en)
- Škola kříže: Fundamentum rerum omnium harmonia est
- Škola kříže: Fundamentum rerum omnium harmonia est (cs)
|
skos:notation
| - RIV/60076658:12260/14:43888326!RIV15-MSM-12260___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/60076658:12260/14:43888326
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - good and evil; humanity; education; consolation; harmony; Comenius (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Idea harmonie v díle Jana Amose Komenského
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| |
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |