About: Princip trvale udržitelného rozvoje v sociálním učení církve     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Článek předkládá kontext a rozvoj pojmu trvale udržitelného rozvoje a klade si otázku, nakolik je uplatněn a reflektován v sociálním učení církve a v širším kontextu křesťanské etiky. Sleduje vývoj pojmu v průběhu tří konferencí OSN věnovaných životnímu prostředí (Stockholm, Rio de Janeiro, Johannesburg) i v následné odborné a ideologické debatě ohledně obsahu a důsledků daného pojmu. Dále je zkoumáno téma rozvoje a udržitelného rozvoje v dokumentech sociálního učení katolické církve i v křesťanském sociálně-etickém myšlení, jeho postupná recepce i odlišnosti vůči jeho obecnému užití. V průběhu intenzifikace ekologického vědomí v zásadě sociální učení církve postupně přijalo koncept trvale udržitelného rozvoje v jeho základním významu mezigenerační solidarity a ohledů vůči přírodě. Zasazuje jej však do širšího konceptu integrálního rozvoje člověka a lidstva a akcentuje antropologický rozměr ekologické otázky v kontextu biblické a teologické antropologie. Kromě ekologických a ekonomicko-rozvojových akcentů zdůrazňuje zásadně i rozměr důstojnosti člověka a jeho života od přirozeného počátku do přirozeného konce. Neztotožňuje se tak s radikálnějšími ekologickými koncepcemi, které mají ekocentrický či biocentrický charakter a jsou příliš skeptické vůči perspektivě dynamiky dalšího rozvoje, nebo naopak vůči potřebě omezení konzumismu. Důraz sociálního učení církve na kulturu života bude stát v trvalé opozici vůči novým a mocným nástrojům %22kultury smrti%22, které se mnohdy zaobalují do líbivého hávu ekologických důrazů. Současně může svým akcentem na revizi životních způsobů a umírněnost konzumu výrazně přispět ke kultivaci udržitelného integrálního rozvoje lidstva a přírodního prostředí.
  • Článek předkládá kontext a rozvoj pojmu trvale udržitelného rozvoje a klade si otázku, nakolik je uplatněn a reflektován v sociálním učení církve a v širším kontextu křesťanské etiky. Sleduje vývoj pojmu v průběhu tří konferencí OSN věnovaných životnímu prostředí (Stockholm, Rio de Janeiro, Johannesburg) i v následné odborné a ideologické debatě ohledně obsahu a důsledků daného pojmu. Dále je zkoumáno téma rozvoje a udržitelného rozvoje v dokumentech sociálního učení katolické církve i v křesťanském sociálně-etickém myšlení, jeho postupná recepce i odlišnosti vůči jeho obecnému užití. V průběhu intenzifikace ekologického vědomí v zásadě sociální učení církve postupně přijalo koncept trvale udržitelného rozvoje v jeho základním významu mezigenerační solidarity a ohledů vůči přírodě. Zasazuje jej však do širšího konceptu integrálního rozvoje člověka a lidstva a akcentuje antropologický rozměr ekologické otázky v kontextu biblické a teologické antropologie. Kromě ekologických a ekonomicko-rozvojových akcentů zdůrazňuje zásadně i rozměr důstojnosti člověka a jeho života od přirozeného počátku do přirozeného konce. Neztotožňuje se tak s radikálnějšími ekologickými koncepcemi, které mají ekocentrický či biocentrický charakter a jsou příliš skeptické vůči perspektivě dynamiky dalšího rozvoje, nebo naopak vůči potřebě omezení konzumismu. Důraz sociálního učení církve na kulturu života bude stát v trvalé opozici vůči novým a mocným nástrojům %22kultury smrti%22, které se mnohdy zaobalují do líbivého hávu ekologických důrazů. Současně může svým akcentem na revizi životních způsobů a umírněnost konzumu výrazně přispět ke kultivaci udržitelného integrálního rozvoje lidstva a přírodního prostředí. (cs)
  • The paper presents the context and development of the concept of sustainable development and asks to what extent it is applied and reflected in Catholic social teaching and the broader context of Christian ethics. It follows the development of the concept in the course of three UN conferences devoted to the environment (Stockholm, Rio de Janeiro, Johannesburg) as well as in the subsequent expert and ideological debate concerning the content and implications of the concept. It further examines the topic of development and sustainable development in the documents of the social teaching of the Catholic Church and in Christian social-ethical thought, its gradual reception and differences from its general use. In the process of intensification of ecological consciousness Catholic social teaching gradually received the concept of sustainable development in its basic meaning of intergenerational solidarity and respect to nature. However, it sets it in the broader concept of integral human development and underlines the anthropological dimension of ecological issues in the context of biblical and theological anthropology. Besides ecological and economic-developmental accents it fundamentally stresses the dimension of human dignity and life from natural beginning to natural end. Thus it does not identify with the more radical ecological conceptions, which are ecocentric or biocentric in character and are overly sceptical to the perspective of the dynamics of further development, or conversely to the need to limit consumerism. Its emphasis on culture of life will be in permanent opposition to new and powerful instruments of the %22culture of death%22, which often shroud in the agreeable garment of ecological emphases. With its accent on revising lifestyles and moderating consumption it can markedly contribute to cultivating sustainable integral development of humanity and the natural environment. (en)
Title
  • Princip trvale udržitelného rozvoje v sociálním učení církve
  • Princip trvale udržitelného rozvoje v sociálním učení církve (cs)
  • The Principle of Sustainable Development in Catholic Social Teaching (en)
skos:prefLabel
  • Princip trvale udržitelného rozvoje v sociálním učení církve
  • Princip trvale udržitelného rozvoje v sociálním učení církve (cs)
  • The Principle of Sustainable Development in Catholic Social Teaching (en)
skos:notation
  • RIV/60076658:12260/14:43888244!RIV15-MSM-12260___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 2
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 39369
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/60076658:12260/14:43888244
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • consumerism; ecoethics; ethical anthropocentrism; Christian social ethics; social encyclicals; Catholic social teaching; globalization; ecology; sustainable development; development (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [36D256F58888]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Caritas et Veritas
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 4
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Míčka, Roman
  • Kněz, Miroslav
issn
  • 1805-0948
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 12260
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software