Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Erasmus's theology: E.'s theology: 1) Ad fontes, the Bible as primary authority, meaning to work text-critically back to religion's original truths using the Bible's languages. Onsets to the historical-critical method; biblical-exegetical theology, whose theoretical-systematical part cannot be of a speculative character. 2) The antiquity's propedeutical function and its philosophy: ancient learning and culture (summa eruditio) is included in God's plan of salvation. 3) Concept of grace, resp. freedom: E. keeps the sovereignty of the Divine offer of salvation and people's own responsibility. Grace requires human effort - necessary learning and cognition. 4) Concept of revelation, according to which faith cannot be gained through cognition. The core of religious %22mysterium%22, theological science only befits an indicative function - declining affirmative theology. 5) Idea of eschatological unravelling of the history of salvation: following the exitus-reditus model. Reditus as a collaboration of people and grace, an explicit personal concept of history. Partial Erasmus-Luther balance: 1) E. deals with the Scripture, which needs to be interpreted. L. works with a clear and certain revelation, the absolute self-evident nature of the Scripture. 2) E.: sceptical doubt as a way to objectivity versus L.: prophetic power of the word. 3) E. emphasizes active faith (fides activa), freedom of the human will (liberum arbitrium), the active aspect of justification, all in the context of salvation history. L. confirms passive faith (fides infusa), bondage of the human will (servum arbitrium), justification as a matter of humans entirely redeemed and vindicated by Jesus Christ. Concerning E., we cannot speak of 'horizontalization' of faith (human autonomy, rationalization, absolutization of humanum) - humans belong to God's plan of salvation. (en)
- E. teologie nepředstavuje ucelený systematický projekt, lze ji však uchopit jako konkrétní teolog. program: prostřednictvím reformy teologie víra člověka proměňuje a osvobozuje ke spáse. Metodologicky: soteriologie jako epistemický princip. E. teolog. pozice: 1) Ad fontes, tj. primární autorita Bible. Tzn. textově kriticky se na zákl. biblických jazyků, zejm. řečtiny, dopracovávat původních pravd víry. Náběhy k historicko-kritické metodě, biblicko-exegetická teologie. Na ní stojící teoreticko-systematická část nemůže mít z podstaty věci spekulativní charakter. 2) Propedeutická funkce antiky a potažmo filozofie: antická vzdělanost a kulturnost (summa eruditio) zahrnuta do univerzálního božího spásného plánu. 3) Pojetí milosti, resp. svobody: drží suverenitu boží spásné nabídky i vlastní zodpovědnost člověka. Milost vyžaduje lidské úsilí - požadavek na vzdělávání a poznávání. 4) Pojetí zjevení, podle kterého si víru nelze vydobýt poznáním. Středem náboženství %22mysterium%22, teologic. vědě přísluší pouze poukazující funkce - odmítnutí afirmativní teologie. 5) Myšlenka eschatologického vyústění dějin spásy: podle schématu exitus-reditus. Lidský návrat k Bohu (reditus) jako kooperace člověka s milostí, výslovně personální pojetí dějin. Dílčí bilance Erasmus-Luther: 1) U E. jde o práci na Písmu, které je potřeba vykládat. L. naopak pracuje s jasným a jistým zjevením, absolutní sebeevidencí Písma. 2) E.: skeptické pochybování jako cesta k objektivitě x L.: prorocká síla slova. 3) E. zdůrazňuje aktivní víru (fides activa), svobodnou vůli člověka (liberum arbitrium), aktivní aspekt ospravedlnění, vše ve spásně-dějinném kontextu. L. dosvědčuje pasivní víru (fides infusa), nesvobodnou vůli člověka (servum arbitrium), ospravedlnění jako situaci člověka cele vykoupeného a ospravedlněného Ježíšem Kristem. U E. nelze hovořit o horizontalizaci víry (autonomie člověka, racionalizace) - kontext božího spásného záměru!
- E. teologie nepředstavuje ucelený systematický projekt, lze ji však uchopit jako konkrétní teolog. program: prostřednictvím reformy teologie víra člověka proměňuje a osvobozuje ke spáse. Metodologicky: soteriologie jako epistemický princip. E. teolog. pozice: 1) Ad fontes, tj. primární autorita Bible. Tzn. textově kriticky se na zákl. biblických jazyků, zejm. řečtiny, dopracovávat původních pravd víry. Náběhy k historicko-kritické metodě, biblicko-exegetická teologie. Na ní stojící teoreticko-systematická část nemůže mít z podstaty věci spekulativní charakter. 2) Propedeutická funkce antiky a potažmo filozofie: antická vzdělanost a kulturnost (summa eruditio) zahrnuta do univerzálního božího spásného plánu. 3) Pojetí milosti, resp. svobody: drží suverenitu boží spásné nabídky i vlastní zodpovědnost člověka. Milost vyžaduje lidské úsilí - požadavek na vzdělávání a poznávání. 4) Pojetí zjevení, podle kterého si víru nelze vydobýt poznáním. Středem náboženství %22mysterium%22, teologic. vědě přísluší pouze poukazující funkce - odmítnutí afirmativní teologie. 5) Myšlenka eschatologického vyústění dějin spásy: podle schématu exitus-reditus. Lidský návrat k Bohu (reditus) jako kooperace člověka s milostí, výslovně personální pojetí dějin. Dílčí bilance Erasmus-Luther: 1) U E. jde o práci na Písmu, které je potřeba vykládat. L. naopak pracuje s jasným a jistým zjevením, absolutní sebeevidencí Písma. 2) E.: skeptické pochybování jako cesta k objektivitě x L.: prorocká síla slova. 3) E. zdůrazňuje aktivní víru (fides activa), svobodnou vůli člověka (liberum arbitrium), aktivní aspekt ospravedlnění, vše ve spásně-dějinném kontextu. L. dosvědčuje pasivní víru (fides infusa), nesvobodnou vůli člověka (servum arbitrium), ospravedlnění jako situaci člověka cele vykoupeného a ospravedlněného Ježíšem Kristem. U E. nelze hovořit o horizontalizaci víry (autonomie člověka, racionalizace) - kontext božího spásného záměru! (cs)
|
Title
| - Erasmovy teologické pozice v kontextu polemiky s Lutherem
- Erasmovy teologické pozice v kontextu polemiky s Lutherem (cs)
- Erasmus's theological positions in polemic context with Luther (en)
|
skos:prefLabel
| - Erasmovy teologické pozice v kontextu polemiky s Lutherem
- Erasmovy teologické pozice v kontextu polemiky s Lutherem (cs)
- Erasmus's theological positions in polemic context with Luther (en)
|
skos:notation
| - RIV/60076658:12260/12:43886501!RIV14-MSM-12260___
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/60076658:12260/12:43886501
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - grace; Luther; freedom of the human will; active faith; Bible interpretation; soteriology; theology; Erasmus (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Erasmovo dílo v minulosti a součastnosti evropského myšlení
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| |
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |