Description
| - The paper examines the recurrent motif of borders, margins and limits in the poems of Thom Gunn. Starting with Gunn?s in-between position as an Anglo-American poet, I trace the various ways borders and borderlands figure in his works, looking more closely at some of the texts, including the elegy %22Duncan%22 and the poem %22A Home%22 from his last book Boss Cupid. Borders in Gunn?s poems enclose and limit, but at the same time, they can be seen as thresholds, challenges. They are not just dividing lines, but spaces: borderlands, transitional areas or periods, and can be explored, lived in, extended, and, eventually, crossed. There are various kinds of borderlands explored in Gunn's texts: transitional moments in time (dawn, New Year), in human life (age between boyhood and adulthood, old age, dying); his work with closed forms can be seen in terms of exploring limits and borderlines, too. I connect the motif of border to the American topos of the frontier, and also to the figure of Hermes, the Greek god of borders, thresholds and margins, who keeps appearing throughout Gunn's works. (en)
- Článek zkoumá návratný motiv hranic, mezí a okrajů v díle Thoma Gunna. Vychází z pomezního Gunnova postavení jako anglo-amerického básníka a sleduje různé podoby hranic a pomezních prostorů v jeho básních, některé texty zkoumá podrobněji, např. elegii %22Duncan%22 a báseň %22Domov%22 z jeho poslední sbírky Boss Cupid (2000). Hranice u Gunna uzavírají a vymezují, ale zároveň je lze chápat jako prahy či výzvy. Nejsou to je dělící čáry, nýbrž prostory: pomezí, přechodné oblasti či období, jež lze prozkoumávat, pobývat v nich, rozšiřovat je a nakonec též překračovat. V Gunnových textech nalézáme různé druhy hranic: přechodové okamžiky v čase (úsvit, Nový rok), v lidském životě (věk mezi dětstvím a dospělostí, stáří, umírání); jeho práci s pevnými formami lze též nahlížet jako způsob zkoumání hranic a mezí. S motivem hranice lze spojit také typicky americký topos %22pomezí%22 a také postavu Herma, řeckého boha hranic, prahů a okrajů, jenž se objevuje napříč Gunnovou tvorbou.
- Článek zkoumá návratný motiv hranic, mezí a okrajů v díle Thoma Gunna. Vychází z pomezního Gunnova postavení jako anglo-amerického básníka a sleduje různé podoby hranic a pomezních prostorů v jeho básních, některé texty zkoumá podrobněji, např. elegii %22Duncan%22 a báseň %22Domov%22 z jeho poslední sbírky Boss Cupid (2000). Hranice u Gunna uzavírají a vymezují, ale zároveň je lze chápat jako prahy či výzvy. Nejsou to je dělící čáry, nýbrž prostory: pomezí, přechodné oblasti či období, jež lze prozkoumávat, pobývat v nich, rozšiřovat je a nakonec též překračovat. V Gunnových textech nalézáme různé druhy hranic: přechodové okamžiky v čase (úsvit, Nový rok), v lidském životě (věk mezi dětstvím a dospělostí, stáří, umírání); jeho práci s pevnými formami lze též nahlížet jako způsob zkoumání hranic a mezí. S motivem hranice lze spojit také typicky americký topos %22pomezí%22 a také postavu Herma, řeckého boha hranic, prahů a okrajů, jenž se objevuje napříč Gunnovou tvorbou. (cs)
|