About: %22Kvalifikační standardy lidských zdrojů%22 aneb metafory v reformách českého vysokého školství     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • This critical and empirical text deals with the issue of the reform of the Czech tertiary education system, which has been taking place since 2009. The analysis is focused on the basic rationality of the reform, legitimization of the reform through the political communication, and setting the reform to the European context. The main theoretical and methodological approach to the issue is based on the metaphor analysis (Schön's generative metaphors and Charteris-Black's critical corpus analysis), governmentality, and communicative hegemonization of public space through the chains of equivalency. The outcome of the analysis is the fact that the reform was/is an effort to economize and neoliberalize the Czech tertiary education, in accordance with the European trend and Bologna process, and discussion whether the neoliberalization is desirable process. (en)
  • Tento kriticky a empiricky laděny text je zaměřen na problematiku reformy systému vysokého školství v ČR, která započala v roce 2009, přičemž předmětem analýzy je základní smysl reformy, legitimizace reformy prostřednictvím politické komunikace a zasazení reformy do evropského kontextu. Hlavními využitými metodologickými a teoretickými přístupy jsou analýza metafor (generativní metafory Schöna a kritický korpusový přístup Charterise-Blacka), governmentalita a komunikační hegemonizace skrze využívání řetězcových ekvivalencí. Výsledkem analýzy je skutečnost, že reforma byla/je snahou o ekonomizaci a neoliberalizaci českého vysokého školství, což je v souladu s evropským trendem ovlivněným zejména boloňským procesem, a diskuze, zda je neoliberalizace evropského vysokého školství žádoucím procesem.
  • Tento kriticky a empiricky laděny text je zaměřen na problematiku reformy systému vysokého školství v ČR, která započala v roce 2009, přičemž předmětem analýzy je základní smysl reformy, legitimizace reformy prostřednictvím politické komunikace a zasazení reformy do evropského kontextu. Hlavními využitými metodologickými a teoretickými přístupy jsou analýza metafor (generativní metafory Schöna a kritický korpusový přístup Charterise-Blacka), governmentalita a komunikační hegemonizace skrze využívání řetězcových ekvivalencí. Výsledkem analýzy je skutečnost, že reforma byla/je snahou o ekonomizaci a neoliberalizaci českého vysokého školství, což je v souladu s evropským trendem ovlivněným zejména boloňským procesem, a diskuze, zda je neoliberalizace evropského vysokého školství žádoucím procesem. (cs)
Title
  • %22Kvalifikační standardy lidských zdrojů%22 aneb metafory v reformách českého vysokého školství
  • %22Kvalifikační standardy lidských zdrojů%22 aneb metafory v reformách českého vysokého školství (cs)
  • %22Qualification Standards of/for Human Resources:%22 Metaphors in Reforms of the Czech Tertiary Education System (en)
skos:prefLabel
  • %22Kvalifikační standardy lidských zdrojů%22 aneb metafory v reformách českého vysokého školství
  • %22Kvalifikační standardy lidských zdrojů%22 aneb metafory v reformách českého vysokého školství (cs)
  • %22Qualification Standards of/for Human Resources:%22 Metaphors in Reforms of the Czech Tertiary Education System (en)
skos:notation
  • RIV/49777513:23330/14:43921805!RIV15-MSM-23330___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 1
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 25348
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/49777513:23330/14:43921805
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • governmentality, metaphor analysis, neoliberalism, political communication, power, reform of Czech tertiary education system (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [E289D831457F]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Acta Politologica
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 6
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Mertl, Jiří
issn
  • 1803-8220
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 23330
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software