About: Apeiron Anaximandra z Mílétu     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • To apeiron is doubtless one of the most obscure terms of philosophy of the archaic period. According to a tradition, Anaximander of Miletus applied this term to designate the beginning and element of all. Yet though the issue of origins was treated by thinkers of the archaic times, its current understanding is largely derived from Aristotle's notion of causes. It should be noted that Aristotle makes hardly any connection between Anaximander and to apeiron and extant texts reveal a general uncertainty as to what the term was supposed to mean. The current study aims to show that even the expression itself is not necessarily authentic, pointing in this connection to the phrase fysis apeiros, 'boundless nature', which could have been used to express the force and power of nature leading to creation and decay. If Anaximander explained the origins through the interaction of opposites, it is possible that to apeiron represented the potentiality of all differences as a background of a 'unity of opposites'. The boundless force of nature meanwhile interacts with time, which leads to a possible consideration of an influence of Near Eastern traditions on Anaximander's thought. (en)
  • Jedním z nejtemnějších termínů archaické filosofie je bezesporu to apeiron, %22bezmezno%22. Anaximandros z Mílétu tak měl podle tradice nazvat počátek a prvek všeho. Ačkoli byla otázka po počátku myslitelům archaické doby blízká, v obecném povědomí je poplatná až Aristotelovu pojetí příčin. Aristotelés přitom Anaximandra s to apeiron téměř nespojuje a dochované texty ukazují panující nejistotu v tom, co mělo představovat. Studie rozvádí, že samotný termín nemusí být autentický a upozorňuje na spojení fysis apeiros, %22bezmezná přirozenost%22, které mohlo vyjadřovat sílu a moc přírody vedoucí ke vzniku a zániku. Pokud Anaximandros vysvětloval vznik oddělováním protikladů, je možné, že to apeiron zastupovalo možnost každé diference, jako pozadí %22jednoty protikladů%22. Bezmezná síla přírody se přitom prolíná s časem, který vede až k uvážení vlivu blízkovýchodních tradic na Anaximandrovo myšlení.
  • Jedním z nejtemnějších termínů archaické filosofie je bezesporu to apeiron, %22bezmezno%22. Anaximandros z Mílétu tak měl podle tradice nazvat počátek a prvek všeho. Ačkoli byla otázka po počátku myslitelům archaické doby blízká, v obecném povědomí je poplatná až Aristotelovu pojetí příčin. Aristotelés přitom Anaximandra s to apeiron téměř nespojuje a dochované texty ukazují panující nejistotu v tom, co mělo představovat. Studie rozvádí, že samotný termín nemusí být autentický a upozorňuje na spojení fysis apeiros, %22bezmezná přirozenost%22, které mohlo vyjadřovat sílu a moc přírody vedoucí ke vzniku a zániku. Pokud Anaximandros vysvětloval vznik oddělováním protikladů, je možné, že to apeiron zastupovalo možnost každé diference, jako pozadí %22jednoty protikladů%22. Bezmezná síla přírody se přitom prolíná s časem, který vede až k uvážení vlivu blízkovýchodních tradic na Anaximandrovo myšlení. (cs)
Title
  • Apeiron Anaximandra z Mílétu
  • Apeiron Anaximandra z Mílétu (cs)
  • Apeiron of Anaximander of Miletus (en)
skos:prefLabel
  • Apeiron Anaximandra z Mílétu
  • Apeiron Anaximandra z Mílétu (cs)
  • Apeiron of Anaximander of Miletus (en)
skos:notation
  • RIV/49777513:23330/11:43915710!RIV13-MSM-23330___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 186561
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/49777513:23330/11:43915710
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • time; source; opposites; apeiron; Anaximander (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [505AF88F1AEE]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Plzeň
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
  • 1
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Apeiron Anaximandra z Mílétu
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Kočandrle, Radim
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Západočeská univerzita v Plzni
https://schema.org/isbn
  • 978-80-261-0048-5
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 23330
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software