Description
| - Příspěvek se zabývá hodnocením dopadu větších parkovišť na výfukové emise velmi jemných částic, polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) a benzo(a)pyrenu (BaP) ze spalovacích motorů, a na následné příspěvky k imisím BaP. Parkoviště s větší kapacitou jsou spojeny se starty vychladlého motoru, pomalým pojezdem a, v případě nesprávného dopravního plánování, zvýšením kongesce. Proto lze očekávat oproti plynulé či průměrné jízdě jak vyšší emise částic na km, tak vyšší podíl BaP v částicích, a to zvláště v zimním období, neboť nízké teploty okolí i motoru a nízká zatížení zvyšují emise PM2.5 i BaP a též podíl BaP v PM2.5. Emise PM2.5 i BaP u silničních vozidel vykazují značný rozptyl. Rozdíl mezi novými technologiemi motorů a starými technologiemi ve špatném technickém stavu může být několik (3-5) řádů. Dle názoru autora je pro výfukové emise z dopravy související s parkovišti emisní faktor pro BaP přibližně 10-4 až 10-5 násobek faktoru PM2.5, a v řádu 1 μg/km (případně až jednotek μg/km BaP) a desítky mg/km PM2.5. Složitost celé problematiky vyžaduje podrobnější zkoumání a vzájemnou spolupráci jak mezi obory, tak mezi jednotlivými orgány státní správy a vědeckou komunitou. Klíčová slova Spalovací motory, výfukové emise, částice, nanočástice, polycyklické aromatické uhlovodíky, benzo(a)pyren, PM2.5, PAU, BaP, plynulost dopravy, parkoviště, územní řízení, intenzita dopravy, kvalita ovzduší, vliv znečištění ovzduší na zdraví
- Příspěvek se zabývá hodnocením dopadu větších parkovišť na výfukové emise velmi jemných částic, polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) a benzo(a)pyrenu (BaP) ze spalovacích motorů, a na následné příspěvky k imisím BaP. Parkoviště s větší kapacitou jsou spojeny se starty vychladlého motoru, pomalým pojezdem a, v případě nesprávného dopravního plánování, zvýšením kongesce. Proto lze očekávat oproti plynulé či průměrné jízdě jak vyšší emise částic na km, tak vyšší podíl BaP v částicích, a to zvláště v zimním období, neboť nízké teploty okolí i motoru a nízká zatížení zvyšují emise PM2.5 i BaP a též podíl BaP v PM2.5. Emise PM2.5 i BaP u silničních vozidel vykazují značný rozptyl. Rozdíl mezi novými technologiemi motorů a starými technologiemi ve špatném technickém stavu může být několik (3-5) řádů. Dle názoru autora je pro výfukové emise z dopravy související s parkovišti emisní faktor pro BaP přibližně 10-4 až 10-5 násobek faktoru PM2.5, a v řádu 1 μg/km (případně až jednotek μg/km BaP) a desítky mg/km PM2.5. Složitost celé problematiky vyžaduje podrobnější zkoumání a vzájemnou spolupráci jak mezi obory, tak mezi jednotlivými orgány státní správy a vědeckou komunitou. Klíčová slova Spalovací motory, výfukové emise, částice, nanočástice, polycyklické aromatické uhlovodíky, benzo(a)pyren, PM2.5, PAU, BaP, plynulost dopravy, parkoviště, územní řízení, intenzita dopravy, kvalita ovzduší, vliv znečištění ovzduší na zdraví (cs)
- The paper addresses the effects of large parking facilities on exhaust emissions of fine particles, polycyclic aromatic hydrocarbons (PAH) and benzo(a)pyrene (BaP) from internal combustion engines used in on-road vehicles, and on subsequent effects on ambient concentrations of BaP. Large parking lots and garages feature starts of cold and warm engines, low-speed maneuvering, and may cause an increase in frequency and severity of congestion. Under such operating conditions, the emissions of fine particles, PAH and BaP, and also the fraction of BaP in particulate matter, are considerably higher than during warm, stabilized cruise. Such increases are increasingly severe with decreasing ambient temperatures. The emissions of particulate matter, PAH and BaP vary over several (3-5) orders of magnitude depending on engine design, calibration of engine controls, maintenance, wear, and operating and ambient conditions. For Czech automobile fleet (a mix of gasoline and diesel), the emissions of BaP arising out of usage of a large parking facility are probably a multiple of 10-4 to 10-5 of emissions of PM2.5, and in absolute terms, on the order of 1 μg/km (or possibly units of μg/km BaP) and tens of mg/km PM2.5. The complexity of the issue calls for interdisciplinary approach and for cooperation between and among scientists and state and local regulatory bodies. (en)
|