Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - Od počátků civilizace se lidé museli potýkat s hrozbou přírodních pohrom a jejich následky. Zranitelnost území se v minulosti vztahovala výhradně na rozvinutá sídla, jejichž opravy by byly značně nákladné. Většinu obydlí však bylo možné bez problémů přesunout jinam, do míst, kde ohrožení přírodní pohromou nebylo bezprostřední. S rozvojem společnosti se území postupně proměňovalo. Vznikala města se složitou infrastrukturou, stavěly se vyšší a nákladnější budovy. Komunikace, které tato sídla spojovaly, již byly zpevněné a stále dokonalejší a nákladnější. S tímto rozvojem společnosti byl však spojen nárůst zranitelnosti území. Dálnici přerušenou rozsáhlým sesuvem již není jednoduše možné opustit a vybudovat jinde, jak v případě nezpevněné cesty. V tomto příspěvku se zaměříme na popis postupu, který lze použít pro identifikaci nejslabších článků – úseků – v rámci silniční sítě. Ukážeme, že vedle identifikace a vyčíslení pravděpodobnosti výskytu přírodní pohromy v daném místě je stejně důležité zhodnotit dopady a škody, které daný negativní jev způsobí. Pokud je ohrožena silniční síť, potom také závisí na významu daného úseku pro fungování celé sítě. Na závěr příspěvku představíme aplikaci hodnocení rizika na příkladu z České republiky.
- Od počátků civilizace se lidé museli potýkat s hrozbou přírodních pohrom a jejich následky. Zranitelnost území se v minulosti vztahovala výhradně na rozvinutá sídla, jejichž opravy by byly značně nákladné. Většinu obydlí však bylo možné bez problémů přesunout jinam, do míst, kde ohrožení přírodní pohromou nebylo bezprostřední. S rozvojem společnosti se území postupně proměňovalo. Vznikala města se složitou infrastrukturou, stavěly se vyšší a nákladnější budovy. Komunikace, které tato sídla spojovaly, již byly zpevněné a stále dokonalejší a nákladnější. S tímto rozvojem společnosti byl však spojen nárůst zranitelnosti území. Dálnici přerušenou rozsáhlým sesuvem již není jednoduše možné opustit a vybudovat jinde, jak v případě nezpevněné cesty. V tomto příspěvku se zaměříme na popis postupu, který lze použít pro identifikaci nejslabších článků – úseků – v rámci silniční sítě. Ukážeme, že vedle identifikace a vyčíslení pravděpodobnosti výskytu přírodní pohromy v daném místě je stejně důležité zhodnotit dopady a škody, které daný negativní jev způsobí. Pokud je ohrožena silniční síť, potom také závisí na významu daného úseku pro fungování celé sítě. Na závěr příspěvku představíme aplikaci hodnocení rizika na příkladu z České republiky. (cs)
- Risk analysis of a road network includes evaluation of both the hazards along the roads and the vulnerability of the road segments. We propose an approach to natural hazard assessment related to natural phenomena which occurred in the Czech Republic. Road vulnerability can be assessed in two ways: direct losses from damage to a road segment or indirect losses due to additional expenses for longer alternative routes. Risk analysis is computed for individual road segments. The risk can be reduced on both parts of the risk graph (hazards x vulnerability). This approach of risk analysis is demonstrated on an example of a road network within the Luhačovice region of the Czech Republic. (en)
|
Title
| - Road network segments at risk – vulnerability analysis and natural hazards assessment (en)
- Rizikové úseky silniční sítě – analýza zranitelnosti a ohrožení přírodními pohromami
- Rizikové úseky silniční sítě – analýza zranitelnosti a ohrožení přírodními pohromami (cs)
|
skos:prefLabel
| - Road network segments at risk – vulnerability analysis and natural hazards assessment (en)
- Rizikové úseky silniční sítě – analýza zranitelnosti a ohrožení přírodními pohromami
- Rizikové úseky silniční sítě – analýza zranitelnosti a ohrožení přírodními pohromami (cs)
|
skos:notation
| - RIV/44994575:_____/14:#0001390!RIV15-MV0-44994575
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| - P(ED2.1.00/03.0064), P(VG20102015057)
|
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/44994575:_____/14:#0001390
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Natural hazards; road network; robustness; vulnerability; risk assessment (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - The Science for Population Protection
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Vodák, Rostislav
- Bíl, Michal
- Bílová, Martina
- Kubeček, Jan
- Sedoník, Jiří
- Andrášik, Richard
|
issn
| |
number of pages
| |