About: How pupils and students comprehend infinity?     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Na základě rozsáhlého dotazníkového šetření mapujícího prvotní reakce respondentů a početných interview zkoumajících představy jedinců pomocí metody navození kognitivního konfliktu jsme vymezili hlavní zdroje epistemologických překážek v porozumění nekonečnu: Pojetí existence objektů (princip tvůrce) a Obzor a jeho poloha. Dále jsme popsali celkem 17 epistemologických překážek při utváření pojmu nekonečno, které jsou rozděleny do čtyř základních skupin: Znalosti o konečných množinách, Záměna objektu s jeho modelem, Znalosti o konečných procesech a potenciální vnímání nekonečného procesu a Znalosti o množině přirozených čísel. Tyto překážky jsou komentovány z pohledu genetické paralely a podrobně ilustrovány vybranými úryvky z interview.
  • Na základě rozsáhlého dotazníkového šetření mapujícího prvotní reakce respondentů a početných interview zkoumajících představy jedinců pomocí metody navození kognitivního konfliktu jsme vymezili hlavní zdroje epistemologických překážek v porozumění nekonečnu: Pojetí existence objektů (princip tvůrce) a Obzor a jeho poloha. Dále jsme popsali celkem 17 epistemologických překážek při utváření pojmu nekonečno, které jsou rozděleny do čtyř základních skupin: Znalosti o konečných množinách, Záměna objektu s jeho modelem, Znalosti o konečných procesech a potenciální vnímání nekonečného procesu a Znalosti o množině přirozených čísel. Tyto překážky jsou komentovány z pohledu genetické paralely a podrobně ilustrovány vybranými úryvky z interview. (cs)
  • On the basis of an extensive questionnaire survey mapping the respondents' initial reactions and quite a large number of interviews investigating individuals' ideas by means of inducing the cognitive conflict the following main sources of obstacles in understanding infinity have been identified: the conception of the existence of objects (the creator's principle) and the horizon, and its positions. Further we have distinguished a total number of 17 epistemological obstacles in the process of creating the infinity concept and divided them into four groups: knowledge about finite sets, replacement of an object for its model, knowledge about finite processes and potential perception of the infinite process and knowledge about the set of natural numbers. These obstacles are commented on from the point of view of the genetic parallel and illustrated in greater detail by selected extracts from the interviews. (en)
Title
  • How pupils and students comprehend infinity? (en)
  • Jak žáci a studenti chápou nekonečno?
  • Jak žáci a studenti chápou nekonečno? (cs)
skos:prefLabel
  • How pupils and students comprehend infinity? (en)
  • Jak žáci a studenti chápou nekonečno?
  • Jak žáci a studenti chápou nekonečno? (cs)
skos:notation
  • RIV/44555601:13440/12:43883796!RIV13-MSM-13440___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 6
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 143404
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/44555601:13440/12:43883796
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • teaching mathematics; obstacle; Infinity (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [6AEB848D9A49]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Matematika, fyzika, informatika
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 21
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Cihlář, Jiří
  • Eisenmann, Petr
  • Krátká, Magdaléna
issn
  • 1210-1761
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 13440
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.116 as of Feb 22 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3239 as of Feb 22 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 82 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software