About: Segregační a integrační faktory ve vzdělávání     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The text examines the inner phenomena of social exclusion and its influence on the activities, strategies, attitudes, language codes of the child populations growing up in so-called socially excluded localities. These specificities are very often seemed as insuficiency of the child cognitive and personal development during the process of examination of child school maturity and when child starts his compulsory school attendance. Further, the paper deals with outer factors such as approach of pedagogical staff, who considers often the social exclusion to be a manifestation of a particular culture and they label it ethnically. The contribution refers to analysis of teachers´ preferences of pedagogical intervention in pupils under the risk of failure behalf in relation to imputed ethnicity. (en)
  • Děti trvale žijící a socializující se v prostředí sociálně vyloučených lokalit si v procesu sociálního učení osvojují specifické vzorce chování, strategie, jazykový kód a další atributy, které jsou v procesu posuzovaní školní zralosti a po nástupu povinné školní docházky vnímány jako deficitní z pozic socio-kulturně i socio-ekonomicky odlišné populace, jejíž sociální sítě a kulturní vzorce se reprodukují právě ve školním prostředí. Škola by pak měla být prostředím, kde se případné sociokulturní handicapy vyrovnávají. Výzkum v oblasti však ukazuje, že současná podoba institucionalizované školské praxe uvedený segment dětí odsuzuje k neúspěchu, vytváří enormní tlak na jejich segregaci a fakticky potvrzuje jejich statut sociálně vyloučených.
  • Děti trvale žijící a socializující se v prostředí sociálně vyloučených lokalit si v procesu sociálního učení osvojují specifické vzorce chování, strategie, jazykový kód a další atributy, které jsou v procesu posuzovaní školní zralosti a po nástupu povinné školní docházky vnímány jako deficitní z pozic socio-kulturně i socio-ekonomicky odlišné populace, jejíž sociální sítě a kulturní vzorce se reprodukují právě ve školním prostředí. Škola by pak měla být prostředím, kde se případné sociokulturní handicapy vyrovnávají. Výzkum v oblasti však ukazuje, že současná podoba institucionalizované školské praxe uvedený segment dětí odsuzuje k neúspěchu, vytváří enormní tlak na jejich segregaci a fakticky potvrzuje jejich statut sociálně vyloučených. (cs)
Title
  • Segregační a integrační faktory ve vzdělávání
  • Factors of segregation and integration in the field of education (en)
  • Segregační a integrační faktory ve vzdělávání (cs)
skos:prefLabel
  • Segregační a integrační faktory ve vzdělávání
  • Factors of segregation and integration in the field of education (en)
  • Segregační a integrační faktory ve vzdělávání (cs)
skos:notation
  • RIV/44555601:13430/08:00004633!RIV09-MPS-13430___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(1J037/05-DP2)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 394092
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/44555601:13430/08:00004633
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • social exclusion; social integration; social learning; identity; eduaction (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [2BC7F252A6CF]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Ústí nad Labem
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Ústí nad Labem
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Vzdělávání v sociokulturním kontextu: Diverzita a vzdělávací bariéry
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Morvayová, Petra
  • Svoboda, Zdeněk
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7414-035-8
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 13430
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software