Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - V příspěvku jsou diskutovány základní aspekty konstruktivistického pojetí výuky zejména v přírodovědných předmětech. Vzdělávací proces je popisován jako interakce čtyř základních faktorů: učitele, žáka, vzdělávacích postupů a obsahu vzdělávání. Učitel se ve výuce stává facilitátorem a manažerem vzdělávacího procesu. Žáci jsou v tomto procesu aktivní složkou. Sami vyhledávají informace a pracují s nimi. O svých poznatcích diskutují se spolužáky a s učitelem, korigují své původní představy, případně vytvářejí zcela nové. Principem kon-struktivistické výuky je konfrontace žákových prekonceptů s prameny poznání, které jsou pro ně zdroji informací. Při výuce jsou prezentovány učitelem v didakticky vhodně upravené po-době. Práci žáka s prameny poznání při výuce řídí učitel prostřednictvím pokynů, které v žácích indukují myšlenkové operace různé úrovně a jejich metakognici. Tak se postupně vytváří finální verze pojmu, která je zařazována do kognitivní mapy žáka. V příspěvku jsou diskutovány pozitiva a nega (cs)
- At the present time we are witnessing the process of global reform in education. This especi-ally concerns education in the natural sciences. One of the most important features of this process is an approach to education as an independent construction of knowledge. In this re-port the basic aspects of constructivist conception of education in natural sciences are discus-sed. Educational process is described as an interaction of four factors: teacher, student, edu-cational process and contents of education. One of basic demands of transformation is to sub-stitute the recent conception of teaching with the model, which considers the student as an active and autonomous person. The constructivist approach in education prescribes a com-pletely different role for teachers and students in the educational process. The teacher beco-mes a manager, mentor, helper. Students are active components. They independently search for, classify, analyse, rate, and criticise information. They discuss their knowledge not
- At the present time we are witnessing the process of global reform in education. This especi-ally concerns education in the natural sciences. One of the most important features of this process is an approach to education as an independent construction of knowledge. In this re-port the basic aspects of constructivist conception of education in natural sciences are discus-sed. Educational process is described as an interaction of four factors: teacher, student, edu-cational process and contents of education. One of basic demands of transformation is to sub-stitute the recent conception of teaching with the model, which considers the student as an active and autonomous person. The constructivist approach in education prescribes a com-pletely different role for teachers and students in the educational process. The teacher beco-mes a manager, mentor, helper. Students are active components. They independently search for, classify, analyse, rate, and criticise information. They discuss their knowledge not (en)
|
Title
| - Možnosti konstruktivistické výuky přírodovědných předmětů (cs)
- Possibilities of Constructivist Teaching in Science
- Possibilities of Constructivist Teaching in Science (en)
|
skos:prefLabel
| - Možnosti konstruktivistické výuky přírodovědných předmětů (cs)
- Possibilities of Constructivist Teaching in Science
- Possibilities of Constructivist Teaching in Science (en)
|
skos:notation
| - RIV/44555601:13430/04:00002638!RIV/2005/MSM/134305/N
|
http://linked.open.../vavai/riv/strany
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/44555601:13430/04:00002638
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Constructivist education, preconcepts, sources, knowledge, metacognition; (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Škoda, Jiří
- Doulík, Pavel
|
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
| |
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
| |
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |