Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - The article discusses conceptual approaches to innovation policies. It explains the productive role of the neo-Schumpeterian approach to innovation studies. The concept of the national innovation system (NIS) has been developed to organize empirical studies and to serve for orientation in shaping innovation policies in EU countries. It is claimed that the current situation in innovation-based economies and societies is transcending the cognitive capacities of the NIS concept. Two issues are discussed to support this claim. First, the NIS concept is constrained by methodological nationalism; it does not allow the identification and assessment of transnational processes and their implications for the growth and transformations of the institutional framework for the support of innovation. Second, the notion of system is problematised. The text explains that the social implications of the current technological and economic framework of innovation lead to the “destruction” of the existing institutional framework, and the need for its “creative” reconstruction is emerging. The outcome of the economic studies of innovation, studies of science and technology and critical assessment of Lisboan strategy is used to discuss the method for the coordination of technological, economic and social aims, while supporting innovation processes. The article claims that such (post-Lisboan) coordination is conditioned by at least two important circumstances: by understanding current transformations in social spheres and by the ability to carry out confrontation of different (technological, economic, social) evaluative approaches in the public realm. In order to support the extension of innovation aims and resources to this wider (and contextual) framework, the application of the notion of institutional cluster for support of innovation to be able to study the innovation policies in post-Lisboan situation is suggested. (en)
- V článku jsou diskutovány přístupy a koncepce inovační politiky v EU a jejích členských zemích, které souvisejí s kritickým hodnocením lisabonské strategie a přípravou strategice Evropa 2020. Lisabonská strategie počítala s inovační výkonností jako základním zdrojem růstu konkurenceschopnosti ekonomik a také požadovala její orientací na udržitelnost životního prostředí a sociální soudržnosti. Kritické hodnocení efektů inovačních politik však poukazuje na řadu strukturních překážek v regulativních praktikách, které nejsou sto prosazovat koordinaci technických, ekonomických a sociálních cílů a zdrojů inovací. Strategie Evropa 2020 orientuje pozornost nejen ke zdrojům inovační výkonnosti, ale také ke strukturním přeměnám na straně ekonomických a sociálních zdrojů. Do popředí se tak dostává téma institucionálních přeměn, které jsou vyvolávány tlakem současné inovační dynamiky.
- V článku jsou diskutovány přístupy a koncepce inovační politiky v EU a jejích členských zemích, které souvisejí s kritickým hodnocením lisabonské strategie a přípravou strategice Evropa 2020. Lisabonská strategie počítala s inovační výkonností jako základním zdrojem růstu konkurenceschopnosti ekonomik a také požadovala její orientací na udržitelnost životního prostředí a sociální soudržnosti. Kritické hodnocení efektů inovačních politik však poukazuje na řadu strukturních překážek v regulativních praktikách, které nejsou sto prosazovat koordinaci technických, ekonomických a sociálních cílů a zdrojů inovací. Strategie Evropa 2020 orientuje pozornost nejen ke zdrojům inovační výkonnosti, ale také ke strukturním přeměnám na straně ekonomických a sociálních zdrojů. Do popředí se tak dostává téma institucionálních přeměn, které jsou vyvolávány tlakem současné inovační dynamiky. (cs)
|
Title
| - Innovation Policy in a Post-Lisboan Situation (en)
- Inovační politika v post-lisabonské situaci
- Inovační politika v post-lisabonské situaci (cs)
|
skos:prefLabel
| - Innovation Policy in a Post-Lisboan Situation (en)
- Inovační politika v post-lisabonské situaci
- Inovační politika v post-lisabonské situaci (cs)
|
skos:notation
| - RIV/25473361:_____/11:#0000721!RIV12-MSM-25473361
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/25473361:_____/11:#0000721
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - innovation; innovation policies; innovation systems; institutions; forms o coordination; europeization (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Ekonomické listy CES VŠEM
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
is http://linked.open...avai/riv/vysledek
of | |