Description
| - Plavání patří k nejoblíbenějším pohybovým aktivitám ve školní tělesné výchově. Jak vyplývá z výzkumných šetření (Bunc, 1996, Blahutková, 1998, Charvát, 2004, Hodaň, 2005), je plavání ve výčtu sportovních disciplín v tělesné výchově na prvním místě u dětí všech stupňů škol. Některé děti však vykazují úzkostné pocity při představě kontaktu s vodou a kurzům plavání se vyhýbají. Plavání je provázeno pocity radosti, čistoty a krásy prostředí, ale i pocitem určitého druhu strachu ve změněných podmínkách, které je nutno překonávat vůlí. Úspěch při překonání těchto pocitů posiluje především sebedůvěru ve vlastní síly, odvahu, rozhodnost a duchapřítomnost (Blahutková, Pacholík, 2006). Halliwickova metoda plavání je jednou z cest, jak tyto problémy překonat. Jde o metodu určenou handicapovaným, její využití je však mnohem širší a lze ji uplatnit také u zdravých osob s různými problémy (anxiozní pocity, potíže s kontaktem s vodou, obtížný pohyb ve vodě z nerůznějších příčin).
- Plavání patří k nejoblíbenějším pohybovým aktivitám ve školní tělesné výchově. Jak vyplývá z výzkumných šetření (Bunc, 1996, Blahutková, 1998, Charvát, 2004, Hodaň, 2005), je plavání ve výčtu sportovních disciplín v tělesné výchově na prvním místě u dětí všech stupňů škol. Některé děti však vykazují úzkostné pocity při představě kontaktu s vodou a kurzům plavání se vyhýbají. Plavání je provázeno pocity radosti, čistoty a krásy prostředí, ale i pocitem určitého druhu strachu ve změněných podmínkách, které je nutno překonávat vůlí. Úspěch při překonání těchto pocitů posiluje především sebedůvěru ve vlastní síly, odvahu, rozhodnost a duchapřítomnost (Blahutková, Pacholík, 2006). Halliwickova metoda plavání je jednou z cest, jak tyto problémy překonat. Jde o metodu určenou handicapovaným, její využití je však mnohem širší a lze ji uplatnit také u zdravých osob s různými problémy (anxiozní pocity, potíže s kontaktem s vodou, obtížný pohyb ve vodě z nerůznějších příčin). (cs)
- Swimming is one of the favourite motor activities in school physical education. Some children, however, may experience anxious feelings only while imaging the contact with water and therefore, they avoid any swimming courses. Swimming is accompanied not only by feelings of joy, pureness and beauty of the water environment but also by a particular kind of fear under the above mentioned conditions that shall be overcome by volition. Success at overcoming these feelings of fear mostly supports the awareness of ones strength, courage, decisiveness and resourcefulness (Blahutková, Pacholík, 2006). The Halliwick Method of teaching swimming is one of the ways of overcoming these problems. It is a method focused at the handicapped. However, its usage is wider and it may be also used at healthy population with various problems (feelings of anxiosity, problems with contact with water, onerous movements in the water environment due to various reasons). (en)
|