About: Stuck in Marginality: The Education Market, 'Roma Schools' and the Reproduction of Social and Spatial Inequalities     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Roma urban enclaves can be characterized as social peripheries – or so called excluded localities in which poverty and unemployment are concentrated. The detachment of Roma from the dominant-majority group is represented in social space and in educational system as well, i.e. in the existence of sub-standard, low demanding basic schools, where Roma pupils prevail. Both phenomena became a subject of public debates, policies, and in case of schools a subject of international legal disputes, too. In the article we pose a question what is the mechanism constituting “Roma schools” located nearby deprived Roma urban enclaves. As an answer we introduce a conception of ethnically segmented local educational markets, which arose after 1989 in large cities. The ethnically segmented market is shaped by three factors: (a) socio-spatial structure, (b) institutional frame including law and policies as well as schools, (c) the educational strategies of both Roma and non-Roma parents. (en)
  • Text se zabývá vzájemným propojením vazbou mezi vyloučenými lokalitami a „romskými školami“ v jejich sousedství. Naše poznatky vznikly na základě mezinárodního srovnávacího výzkumu, v jehož rámci bylo v Česku sesbíráno přes devět set dotazníků a 80 rozhovorů s učiteli, žáky a rodiči. Detailně byly zkoumány dvě lokality nacházející se ve dvou velkých českých městech. Položili jsme si základní otázku, jak dochází k reprodukci stávajícího uspořádání a nerovností ve školském systému a jak to souvisí s existencí deprivovaných urbánních prostorů obývaných převážně romskými obyvateli. Výsledkem analýzy je vypracování konceptu segmentovaného lokálního vzdělávacího trhu, jehož místní podoba je utvářena interakcí tří faktorů: (a) vzdělávacích strategií rodin (b) socio-prostorové struktury místa; (b) institucionálního rámce zahrnující školské zákony, vzdělávací politiky a školy.
  • Text se zabývá vzájemným propojením vazbou mezi vyloučenými lokalitami a „romskými školami“ v jejich sousedství. Naše poznatky vznikly na základě mezinárodního srovnávacího výzkumu, v jehož rámci bylo v Česku sesbíráno přes devět set dotazníků a 80 rozhovorů s učiteli, žáky a rodiči. Detailně byly zkoumány dvě lokality nacházející se ve dvou velkých českých městech. Položili jsme si základní otázku, jak dochází k reprodukci stávajícího uspořádání a nerovností ve školském systému a jak to souvisí s existencí deprivovaných urbánních prostorů obývaných převážně romskými obyvateli. Výsledkem analýzy je vypracování konceptu segmentovaného lokálního vzdělávacího trhu, jehož místní podoba je utvářena interakcí tří faktorů: (a) vzdělávacích strategií rodin (b) socio-prostorové struktury místa; (b) institucionálního rámce zahrnující školské zákony, vzdělávací politiky a školy. (cs)
Title
  • Stuck in Marginality: The Education Market, 'Roma Schools' and the Reproduction of Social and Spatial Inequalities (en)
  • Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností
  • Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností (cs)
skos:prefLabel
  • Stuck in Marginality: The Education Market, 'Roma Schools' and the Reproduction of Social and Spatial Inequalities (en)
  • Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností
  • Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností (cs)
skos:notation
  • RIV/00216224:14230/11:00053172!RIV12-MSM-14230___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(7E08069)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 4
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 237629
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216224:14230/11:00053172
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • social exclusion; Roma; education; socially excluded localities; reproduction of social and spatial inequalities; education market; Czech Republic (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [129C3AA17F7C]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Sociologický časopis/ Czech Sociological Review
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 47
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Nekorjak, Michal
  • Souralová, Adéla
  • Vomastková, Klára
issn
  • 0038-0288
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 14230
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 85 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software