About: Domácí příprava v matematice (na pozadí vztahu mezi rodinou a školou)     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
rdfs:seeAlso
Description
  • Příspěvek se zabývá postoji učitelek a učitelů matematiky k rozdělení vzdělávacích kompetencí mezi školu a rodinu. Vychází z analýzy rozhovorů s 37 vyučujícími matematiky na základních školách, které byly provedeny v rámci výzkumu %22Kritická místa ve výuce matematiky%22. Vyučující napříč řadou oblastí tematizovali různé aspekty rodinného zázemí žáků a vyjadřovali své přesvědčení o stávajícím i ideálním vztahu mezi vyučujícími a rodiči. Kvalitativní analýza rozhovorů se soustředila na učitelskou konceptualizaci %22domácí přípravy%22 a její vazbu na školní úspěšnost dětí. V příspěvku ukazuji, jaká očekávání vyučující mají vůči rodičům žáků a vůči roli rodičů v úspěšnosti žáků v matematice. Z pohledu %22za%22 hranice školní výuky (tj. co se děje a má dít v rámci domácí přípravy) vyplývá i to, co se odehrává uvnitř hranic, tedy co je podle vyučujících podstatou školní matematiky a jejich pedagogického přístupu.
  • Příspěvek se zabývá postoji učitelek a učitelů matematiky k rozdělení vzdělávacích kompetencí mezi školu a rodinu. Vychází z analýzy rozhovorů s 37 vyučujícími matematiky na základních školách, které byly provedeny v rámci výzkumu %22Kritická místa ve výuce matematiky%22. Vyučující napříč řadou oblastí tematizovali různé aspekty rodinného zázemí žáků a vyjadřovali své přesvědčení o stávajícím i ideálním vztahu mezi vyučujícími a rodiči. Kvalitativní analýza rozhovorů se soustředila na učitelskou konceptualizaci %22domácí přípravy%22 a její vazbu na školní úspěšnost dětí. V příspěvku ukazuji, jaká očekávání vyučující mají vůči rodičům žáků a vůči roli rodičů v úspěšnosti žáků v matematice. Z pohledu %22za%22 hranice školní výuky (tj. co se děje a má dít v rámci domácí přípravy) vyplývá i to, co se odehrává uvnitř hranic, tedy co je podle vyučujících podstatou školní matematiky a jejich pedagogického přístupu. (cs)
  • The paper is concerned with the attitudes of teachers of mathematics to the sharing of educational competencess between school and family. It is based on the analysis of interviews with 60 teachers of mathematics at basic (elementary) schools and the lower level of gymnasia (academic secondary schools) with early entry, which were conducted as part of the research project %22Critical Points in the Teaching of Mathematics%22. Across a range of areas the teachers spoke about different aspects of the family background of pupils, and expressed their views on the existing and ideal relationship between teachers and parents. Qualitative analysis of the interviews focused on the teachers' conceptualisation of %22home preparation%22 and its connection to the school success of children. The paper shows the expectations of teachers with regard to pupils' parents and the role of parents in the degree of success of pupils in mathematics. The view %22over%22 the boundary of school teaching (i.e. what happens and should happen in home preparation), also reveals what is happening inside the boundary, i.e. what teachers see as the core of school mathematics and their educational approach. (en)
Title
  • Domácí příprava v matematice (na pozadí vztahu mezi rodinou a školou)
  • Domácí příprava v matematice (na pozadí vztahu mezi rodinou a školou) (cs)
  • Home Preparation in Mathematics (In the context of the relationship between family and school) (en)
skos:prefLabel
  • Domácí příprava v matematice (na pozadí vztahu mezi rodinou a školou)
  • Domácí příprava v matematice (na pozadí vztahu mezi rodinou a školou) (cs)
  • Home Preparation in Mathematics (In the context of the relationship between family and school) (en)
skos:notation
  • RIV/00216208:11410/14:10285215!RIV15-GA0-11410___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(GAP407/11/1740)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 2
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 12151
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11410/14:10285215
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • structuration; homework; home preparation; mathematics; family; school (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [FAFF40217563]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Pedagogika
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 64
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Smetáčková, Irena
issn
  • 0031-3815
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11410
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 112 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software