Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - V českých základních školách se zvětšuje podíl žáků-cizinců. Ti nejsou rozmístěni rovnoměrně, ale jsou výrazně koncentrováni do Prahy. Cizinci tak v Praze v roce 2010 představovali více než 6 % ze všech žáků základních škol. V některých městských částech prakticky žádní cizinci v základních školách nejsou, v jiných městských částech podíl cizinců v základních školách přesáhnul 10 %. Rozhovory s pedagogickými pracovníky ukázaly, že začleňování žáků-cizinců do škol je problematika aktuální. Největší potíže způsobuje systém financování práce s cizinci ve školách a nedostatečná příprava učitelů na tuto roli. Ve snaze napomoci integraci žáků-cizinců do škol jsme vyvinuli diagnostický test češtiny pro žáky-cizince testující znalosti ve čtyřech řečových dovednostech: čtení s porozuměním, poslech s porozuměním, úroveň psaného textu a úroveň verbální komunikace. Pilotní studie používající diagnostický test na vzorku 153 žáků pražských základních škol odhalila řadu informací o tom, jakým způsobem si žáci-cizinci v základních školách osvojují češtinu, a jaké faktory tento proces ovlivňují. Největší vliv na schopnost používat češtinu má délka pobytu dítěte v České republice - žáci mají tím lepší znalosti češtiny, čím déle žijí v České republice. Závislost mezi délkou pobytu v České republice a stupněm znalosti češtiny však nemá lineární charakter. S prodlužující se délkou pobytu v České republice se znalosti češtiny nejprve zlepšují velice rychle, později už pokrok tak rychlý není. S rostoucí délkou pobytu v České republice se postupně stírají i zprvu znatelné rozdíly mezi jednotlivými skupinami - například mezi dívkami a chlapci. Druhý klíčový faktor je etnická skupina: děti původem z Asie nemají při příjezdu do České republiky prakticky žádnou znalost češtiny a na získání alespoň základů jazyka potřebují více času než žáci ze slovansky mluvících zemí, kterým jde učení češtiny zprvu velmi rychle. Rozdíly mezi dětmi různého etnického původu se ovšem v čase postupně zmenšují.
- V českých základních školách se zvětšuje podíl žáků-cizinců. Ti nejsou rozmístěni rovnoměrně, ale jsou výrazně koncentrováni do Prahy. Cizinci tak v Praze v roce 2010 představovali více než 6 % ze všech žáků základních škol. V některých městských částech prakticky žádní cizinci v základních školách nejsou, v jiných městských částech podíl cizinců v základních školách přesáhnul 10 %. Rozhovory s pedagogickými pracovníky ukázaly, že začleňování žáků-cizinců do škol je problematika aktuální. Největší potíže způsobuje systém financování práce s cizinci ve školách a nedostatečná příprava učitelů na tuto roli. Ve snaze napomoci integraci žáků-cizinců do škol jsme vyvinuli diagnostický test češtiny pro žáky-cizince testující znalosti ve čtyřech řečových dovednostech: čtení s porozuměním, poslech s porozuměním, úroveň psaného textu a úroveň verbální komunikace. Pilotní studie používající diagnostický test na vzorku 153 žáků pražských základních škol odhalila řadu informací o tom, jakým způsobem si žáci-cizinci v základních školách osvojují češtinu, a jaké faktory tento proces ovlivňují. Největší vliv na schopnost používat češtinu má délka pobytu dítěte v České republice - žáci mají tím lepší znalosti češtiny, čím déle žijí v České republice. Závislost mezi délkou pobytu v České republice a stupněm znalosti češtiny však nemá lineární charakter. S prodlužující se délkou pobytu v České republice se znalosti češtiny nejprve zlepšují velice rychle, později už pokrok tak rychlý není. S rostoucí délkou pobytu v České republice se postupně stírají i zprvu znatelné rozdíly mezi jednotlivými skupinami - například mezi dívkami a chlapci. Druhý klíčový faktor je etnická skupina: děti původem z Asie nemají při příjezdu do České republiky prakticky žádnou znalost češtiny a na získání alespoň základů jazyka potřebují více času než žáci ze slovansky mluvících zemí, kterým jde učení češtiny zprvu velmi rychle. Rozdíly mezi dětmi různého etnického původu se ovšem v čase postupně zmenšují. (cs)
- The number of foreign pupils in Czech primary schools increases. They are not spread out evenly but they are chiefly present in Prague where they represented more than 6 % of all primary school pupils. While in some districts there are practically no foreigners in primary schools, in other districts the share of foreigners exceeds 10 %. Interviews with teachers proved that schools considered the integration of foreign pupils in Czech schools as a problem. The key issue is inadequacy of the funding system for work with foreigners and the lack of training of the teachers for this role. In order to help to facilitate the integration of foreign pupils into school the research team developed a diagnostic test for foreign pupils that assessed the level of knowledge of the children in four language skills: reading comprehension, listening comprehension, written text and verbal communication. The pilot study using the diagnostic test on the sample of 153 pupils from Prague primary schools shed light on factors that influence the process of language acquisition. The most important factor is the length of stay in the Czech Republic. The relationship between length of stay in the country and the level of knowledge of the Czech language is not linear. As the length of stay in the country increases, the knowledge of Czech first improves very quickly, it then slows down and doesn't progress so fast. With each added year of stay in the Czech Republic, the initially strong differences between various groups disappear. The test results show that the process of learning Czech is significantly influenced by the ethnicity: children of Asian origin had virtually no knowledge at all of Czech upon arrival to the Czech Republic and they needed more time to obtain at least basic language skills than students from Slavic countries, who were learning Czech at first very quickly. However, the differences between children of various ethnic origins progressively diminished over time. (en)
|
Title
| - Foreign Pupils in Czech Elementary Schools: Facts, Analyses, Diagnostics (en)
- Žáci-cizinci v základních školách : Fakta, analýzy, diagnostika
- Žáci-cizinci v základních školách : Fakta, analýzy, diagnostika (cs)
|
skos:prefLabel
| - Foreign Pupils in Czech Elementary Schools: Facts, Analyses, Diagnostics (en)
- Žáci-cizinci v základních školách : Fakta, analýzy, diagnostika
- Žáci-cizinci v základních školách : Fakta, analýzy, diagnostika (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11410/13:10188867!RIV14-GA0-11410___
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| - I, P(GA13-32373S), P(IAA700280802)
|
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11410/13:10188867
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - language skills; Czech Republic; Czech language; Foreign pupils (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Žáci-cizinci v základních školách : Fakta, analýzy, diagnostika
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Kostelecký, Tomáš
- Vojtíšková, Kateřina
- Šimon, Martin
- Pokorná, Kateřina
- Kohnová, Jana
- Kostelecká, Yvona
- Tomášová, Michaela
|
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |