About: Nadání v dětství a aktérství v dospívání: vícepřípadová studie     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • V článku jsou představeny výsledky kvalitativní studie mladých dospělých, kteří byli v dětství považováni za mimořádně nadané ve sportu, v hudbě nebo ve škole. Studie se zabývá tím, jak zkušenost těchto mladých lidí s vlastními výjimečnými výsledky v dětství souvisí s jejich přesvědčením o možnostech vlastního aktérství v průběhu dospívání. Prostřednictvím biograficky orientovaných semistrukturovaných rozhovorů byly získány informace o jejich vývoji a ty byly následně zpracovány za použití tematické analýzy. V rozhovorech byla identifikována tři hlavní témata vztahující se k tomu, jak respondenti vnímali svůj vývoj. Někteří respondenti zakoušeli intenzivní tlak na výkon, který následně dávali do vztahu s pocity vyhoření a odchodem z oblasti svého nadání v průběhu dospívání. Druhá skupina respondentů mluvila o tom, že se jim dařilo v dětství velmi snadno dosahovat ve srovnání s vrstevníky výrazně lepších výsledků, aniž by byli nuceni se intenzivněji připravovat či vyvíjet úsilí. V kontextu dospívání pak zmiňovali nedostatečnou schopnost seberegulace a problémy v dosahování výsledků srovnatelných s těmi v dětství. Třetí skupina se vnímala jako úspěšně kontrolující svůj dosavadní i budoucí vývoj v oblasti svého nadání. Tito mladí lidé popisovali své nadání v dětství především jako motivaci, zmiňovali faktory jako vytrvalost, úsilí a vyhledávání co nejefektivnějších studijních strategií. Tato zjištění jsou diskutována s ohledem na to, jaké podmínky mohou podporovat či narušovat dlouhodobý úspěšný rozvoj nadaných dětí.
  • V článku jsou představeny výsledky kvalitativní studie mladých dospělých, kteří byli v dětství považováni za mimořádně nadané ve sportu, v hudbě nebo ve škole. Studie se zabývá tím, jak zkušenost těchto mladých lidí s vlastními výjimečnými výsledky v dětství souvisí s jejich přesvědčením o možnostech vlastního aktérství v průběhu dospívání. Prostřednictvím biograficky orientovaných semistrukturovaných rozhovorů byly získány informace o jejich vývoji a ty byly následně zpracovány za použití tematické analýzy. V rozhovorech byla identifikována tři hlavní témata vztahující se k tomu, jak respondenti vnímali svůj vývoj. Někteří respondenti zakoušeli intenzivní tlak na výkon, který následně dávali do vztahu s pocity vyhoření a odchodem z oblasti svého nadání v průběhu dospívání. Druhá skupina respondentů mluvila o tom, že se jim dařilo v dětství velmi snadno dosahovat ve srovnání s vrstevníky výrazně lepších výsledků, aniž by byli nuceni se intenzivněji připravovat či vyvíjet úsilí. V kontextu dospívání pak zmiňovali nedostatečnou schopnost seberegulace a problémy v dosahování výsledků srovnatelných s těmi v dětství. Třetí skupina se vnímala jako úspěšně kontrolující svůj dosavadní i budoucí vývoj v oblasti svého nadání. Tito mladí lidé popisovali své nadání v dětství především jako motivaci, zmiňovali faktory jako vytrvalost, úsilí a vyhledávání co nejefektivnějších studijních strategií. Tato zjištění jsou diskutována s ohledem na to, jaké podmínky mohou podporovat či narušovat dlouhodobý úspěšný rozvoj nadaných dětí. (cs)
  • In the paper I present results of a multiple-case study of adolescents who were identified as extraordinarily gifted in school, sports or music during their childhood. I examine the ways in which they construe their giftedness in childhood and how they relate these narratives to their perceived agency in the domain of their giftedness. Semi-structured interviews were used to collect information about the respondents' development and were subsequently processed by thematic analysis. Three distinct themes related to childhood giftedness emerged from the analysis. Some respondents experienced intensive pressures to achieve during childhood which led to subsequent feelings of burnout and withdrawal from the area of their giftedness. Other respondents talked about their ability to outperform their peers very easily and without effort as children. Later on, they described themselves as lacking self-regulation skills and being unable to achieve on comparable level as before. The respondents who perceived themselves as successfully controlling their future development described their childhood giftedness in terms of motivation, such as persistence, effort and looking for the most suitable learning strategies. The implications for the successful long-term development of giftedness are discussed. (en)
Title
  • Nadání v dětství a aktérství v dospívání: vícepřípadová studie
  • Nadání v dětství a aktérství v dospívání: vícepřípadová studie (cs)
  • Giftedness in childhood and agency in adolescence: multiple-case study (en)
skos:prefLabel
  • Nadání v dětství a aktérství v dospívání: vícepřípadová studie
  • Nadání v dětství a aktérství v dospívání: vícepřípadová studie (cs)
  • Giftedness in childhood and agency in adolescence: multiple-case study (en)
skos:notation
  • RIV/00216208:11410/12:10129343!RIV13-GA0-11410___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(GPP407/11/P512)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 2
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 152759
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11410/12:10129343
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • qualitative; risk; agency; adolescence; gifted (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [5C750519AB15]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Paidagogos
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 2012
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Mudrák, Jiří
issn
  • 1213-3809
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11410
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software