Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - The paper presents results of the GAUK project. Aim of the project was to identify structural processes and adaptability in families, which occur after an adolescent is placed in a foster care. Within this framework we focused on cases where older school-age children have successfully integrated themselves into a family system. We can stipulate three research domains: What are the mechanisms that foster parents consider ensuring for the functionality of a family? How do foster parents see the process of forming a relationship with a new teenager who has been placed into their family? How does the child subjectively see his/her placement in a foster family? The target group was made up of members of families that have shown long-term indicators of functionality - parents who have been identified as prospective foster parents and who have had at least one adopted child who has reached the legal age, in family there must be at least one child who was adopted before his/her first birthday. After pre-study a fundamental research was conducted (in 2009 and 2010). The research method was a semi-structured interview with the foster parents. Qualitative methods of research were used in order to formulate research findings. The success the placement of a teenager in foster care depends on the mechanisms with which the foster family is equipped but also on the neighbourhood interventions. Personal involvement of foster parents is important, as well as their ability to solve problems, personal experience with child care, whether it concerns their own children or adopted, willingness to learn, adapt and take care of the child. Also, intervention of non-profit organizations seems to be well accepted and cooperation between individual institutions of foster care is necessary. Support groups have also their merits. There is also a need for a sophisticated multidisciplinary concept of professional foster care and then host and subsequently parallel concept of foster care. (en)
- Článek prezentuje výsledky projektu u GAUK. Cílem bylo postihnout strukturální procesy a adaptabilitu v rodinách, ke kterým dochází po umístění dospívajícího do pěstounské nebo hostitelské péče. Zaměřili jsme se přitom na případy úspěšného zařazení dětí staršího školního věku do rodinného systému. Zajímalo nás: Jaké jsou mechanismy, které jsou rodiči v pěstounské rodině vnímané jako ty, které zajišťují funkčnost rodiny? Jak rodiče v pěstounské rodině vnímají proces navazování vztahu s novým dospívajícím, který je umístěn do rodiny? Jak subjektivně vnímá dospívající své umístění v náhradní rodinné péči? Cílová skupina respondentů byla tvořena ze členů rodin, které dlouhodobě vykazují známky funkční rodiny - rodiče, kteří byli shledáni jako perspektivní pěstouni a v jejichž péči bylo alespoň jedno osvojené dítě, které dosáhlo zletilosti. Zároveň je v takové rodině stále v péči alespoň jedno dítě staršího školního věku, které bylo přijato do rodiny v období ne starším, než je jeden rok. Po pilotním šetření byla v letech 2009 a 2010 realizována stěžejní část výzkumu. Na základě polostrukturovaných rozhovorů s rodiči - pěstouny byla získána kvalitativní data psychologického výzkumu a byly formulovány výzkumné závěry. Úspěšnost umístění dospívajícího v pěstounské závisí na mechanismech, kterými je vybavena náhradní rodina, ale i intervencemi okolí. Důležitá je osobní angažovanost pěstounů, jejich schopnost řešit problémy, osobní zkušenost pěstounů s předcházející péčí o dospívajícího, ať už vlastního či přijatého, ochota učit se, přizpůsobovat a věnovat péči dítěti spolu s osobnostním vybavením pěstounů. Jaké lépe přijímaná se jeví intervence neziskových organizací, je nutná spolupráce mezi jednotlivými institucemi náhradní rodinné péče. Význam mají i podpůrné skupiny. Ukazuje se nutnost vytvoření propracované multidisciplinární koncepce profesionální pěstounské péče a následně paralelní koncepce hostitelské péče.
- Článek prezentuje výsledky projektu u GAUK. Cílem bylo postihnout strukturální procesy a adaptabilitu v rodinách, ke kterým dochází po umístění dospívajícího do pěstounské nebo hostitelské péče. Zaměřili jsme se přitom na případy úspěšného zařazení dětí staršího školního věku do rodinného systému. Zajímalo nás: Jaké jsou mechanismy, které jsou rodiči v pěstounské rodině vnímané jako ty, které zajišťují funkčnost rodiny? Jak rodiče v pěstounské rodině vnímají proces navazování vztahu s novým dospívajícím, který je umístěn do rodiny? Jak subjektivně vnímá dospívající své umístění v náhradní rodinné péči? Cílová skupina respondentů byla tvořena ze členů rodin, které dlouhodobě vykazují známky funkční rodiny - rodiče, kteří byli shledáni jako perspektivní pěstouni a v jejichž péči bylo alespoň jedno osvojené dítě, které dosáhlo zletilosti. Zároveň je v takové rodině stále v péči alespoň jedno dítě staršího školního věku, které bylo přijato do rodiny v období ne starším, než je jeden rok. Po pilotním šetření byla v letech 2009 a 2010 realizována stěžejní část výzkumu. Na základě polostrukturovaných rozhovorů s rodiči - pěstouny byla získána kvalitativní data psychologického výzkumu a byly formulovány výzkumné závěry. Úspěšnost umístění dospívajícího v pěstounské závisí na mechanismech, kterými je vybavena náhradní rodina, ale i intervencemi okolí. Důležitá je osobní angažovanost pěstounů, jejich schopnost řešit problémy, osobní zkušenost pěstounů s předcházející péčí o dospívajícího, ať už vlastního či přijatého, ochota učit se, přizpůsobovat a věnovat péči dítěti spolu s osobnostním vybavením pěstounů. Jaké lépe přijímaná se jeví intervence neziskových organizací, je nutná spolupráce mezi jednotlivými institucemi náhradní rodinné péče. Význam mají i podpůrné skupiny. Ukazuje se nutnost vytvoření propracované multidisciplinární koncepce profesionální pěstounské péče a následně paralelní koncepce hostitelské péče. (cs)
|
Title
| - Foster care for adolescents (en)
- Pěstounská péče u dospívajících
- Pěstounská péče u dospívajících (cs)
|
skos:prefLabel
| - Foster care for adolescents (en)
- Pěstounská péče u dospívajících
- Pěstounská péče u dospívajících (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11410/11:10108915!RIV12-MSM-11410___
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11410/11:10108915
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - qualitative research methodology; adolescents; host care; foster care; family psychology; family; Substitute family care (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Zpravodaj pedagogicko-psychologické poradenství
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Kucharská, Anna
- Pařízková, Olga
|
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |
is http://linked.open...avai/riv/vysledek
of | |