About: Interpretace mediálních textů prostřednictvím teorie rámců     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The modern concept of media education tells students that the media are a reflection of how society tries to interpret the world around her. The media show us which interpretations are given more space and which ones are preferred in the prevailing discourse. Winning interpretations have the power to construct a real image of the world, and cease to be mere %22media reality%22. Insight into the theory of frames provides one way to become aware of this fact. The frame is a fundamental concept of contemporary exploration of language and information value of mass communication, its impact on man and his world. A key part of the frame consists mainly in that it defines what type of questioning is relevant and what is not, and that it sets interpretive space, thus it de facto precedes the interpretations. The fact that we live within these frames, and that we are just barely exceeding them is good to know. (en)
  • V moderně pojaté mediální výchově je zapotřebí studentům sdělit, že média jsou odrazem toho, jak se společnost snaží interpretovat svět kolem sebe. Lze na nich poznat, jakým interpretacím je dáván větší prostor a jaké jsou v daném diskurzu upřednostňovány. Vítězné interpretace mají moc konstruovat reálný obraz světa, a přestávají být pouhou %22mediální realitou%22. Jednu z cest k uvědomění si této skutečnosti poskytuje vhled do teorie rámcování. Rámec je zásadním pojmem současného zkoumání jazyka a informační hodnoty hromadných sdělení, jejich dopadu na člověka a jeho svět. Klíčová role rámce pak spočívá zejména v tom, že definuje, jaký typ dotazování je relevantní a jaký není, a také v tom, že vytyčuje interpretační prostor, tedy de facto interpretacím předchází. Skutečnost, že uvnitř takových rámců žijeme a jen obtížně překračujeme jejich hranice, je dobré znát.
  • V moderně pojaté mediální výchově je zapotřebí studentům sdělit, že média jsou odrazem toho, jak se společnost snaží interpretovat svět kolem sebe. Lze na nich poznat, jakým interpretacím je dáván větší prostor a jaké jsou v daném diskurzu upřednostňovány. Vítězné interpretace mají moc konstruovat reálný obraz světa, a přestávají být pouhou %22mediální realitou%22. Jednu z cest k uvědomění si této skutečnosti poskytuje vhled do teorie rámcování. Rámec je zásadním pojmem současného zkoumání jazyka a informační hodnoty hromadných sdělení, jejich dopadu na člověka a jeho svět. Klíčová role rámce pak spočívá zejména v tom, že definuje, jaký typ dotazování je relevantní a jaký není, a také v tom, že vytyčuje interpretační prostor, tedy de facto interpretacím předchází. Skutečnost, že uvnitř takových rámců žijeme a jen obtížně překračujeme jejich hranice, je dobré znát. (cs)
Title
  • Interpretace mediálních textů prostřednictvím teorie rámců
  • Interpretace mediálních textů prostřednictvím teorie rámců (cs)
  • Interpretation of media texts through the use of the theory of frames (en)
skos:prefLabel
  • Interpretace mediálních textů prostřednictvím teorie rámců
  • Interpretace mediálních textů prostřednictvím teorie rámců (cs)
  • Interpretation of media texts through the use of the theory of frames (en)
skos:notation
  • RIV/00216208:11410/11:10105295!RIV12-MSM-11410___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 2
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 205493
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11410/11:10105295
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • mass communication; media education; media text; interpretation; framing (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [30FAB5193063]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Didaktické studie
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 3
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Huleja, Jan
issn
  • 1804-1221
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11410
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software