Description
| - Ex 31:12-17 contains a statement of the Lord. The main thesis lies in the words %22You shall keep my sabbaths%22. Apparently, a connection with the fourth commandment is emphasised here. The commandment specifies a particular way of keeping the Shabbat. In other words, it explains how to keep it. Only two sentences are quoted from the Decalogue. These two sentences offer a summary, a basic pronouncement, two vital pillars, a focus of the commandment. The connection can be described by a two-fold statement. You shall work for six days and rest on the seventh day, because the Lord works for six days and rests on the seventh day. Ex 31:12-17 shows a close bond between a human Shabbat and the divine Shabbat. Humans do the same as the Lord does. Humans are in harmony with the Lord, they are the same rhythm. Through the human Shabbat we can observe (is revelaed) the divine Shabbat. The fourth commandment intends to highlight this harmovy, or to emphasise the bond between the Lord and his follower. This specific union with the Lord is according to this text, a particular sign of the Shabbat. Keeping the rest on the seventh day is an expression of this harmony, a covenant of the Lord, as well as mutual allegiance to the covenant. (en)
- Ex 31,12-17 je Hospodinův výrok. Jeho základní teze zní %22soboty moje střežíte%22. Je zdůrazněna propojením se čtvrtým přikázáním Desatera, které konkretizuje způsob střežení šabatu, neboli vysvětluje základní tezi: jak se šabat střeží. Ze čtvrtého přikázání jsou citovány jen dvě věty, které představují shrnutí, základní sdělení, dva základní pilíře, těžiště čtvrtého přikázání. Jejich spojení lze vyjádřit souvětím, které má dvě části: šest dní se dělá a sedmý den je šabat pro Hospodina, protože šest dní Hospodin dělá a sedmý den (má) šabat a oddychuje. Šabat je základní slovo, na kterém jsou obě skutečnosti postaveny. V Hospodinově výroku je jednoznačně uvedeno, že šabat člověka souvisí se šabatem Hospodina. Člověk dělá totéž, co Hospodin, tzn., že je s Hospodinem v souladu, rezonuje s ním, žije ve stejném rytmu, jako Hospodin. Šabatem člověka je vidět (je zjeven) šabat Hospodinův. Smysl čtvrtého přikázání je tedy upozornit na tuto rezonanci, resp. povzbudit k sounáležitosti Hospodinova vyznavače s Hospodinem. Tento soulad s Hospodinem, včetně pozornosti, která je mu věnována, se podle tohoto Hospodinova výroku stává oním znamením, které představuje šabat . Konkrétní čin odpočinku v sedmý den je pak výrazem tohoto souladu, výrazem fungování Hospodinovy smlouvy, výpovědí o smluvní věrnosti.
- Ex 31,12-17 je Hospodinův výrok. Jeho základní teze zní %22soboty moje střežíte%22. Je zdůrazněna propojením se čtvrtým přikázáním Desatera, které konkretizuje způsob střežení šabatu, neboli vysvětluje základní tezi: jak se šabat střeží. Ze čtvrtého přikázání jsou citovány jen dvě věty, které představují shrnutí, základní sdělení, dva základní pilíře, těžiště čtvrtého přikázání. Jejich spojení lze vyjádřit souvětím, které má dvě části: šest dní se dělá a sedmý den je šabat pro Hospodina, protože šest dní Hospodin dělá a sedmý den (má) šabat a oddychuje. Šabat je základní slovo, na kterém jsou obě skutečnosti postaveny. V Hospodinově výroku je jednoznačně uvedeno, že šabat člověka souvisí se šabatem Hospodina. Člověk dělá totéž, co Hospodin, tzn., že je s Hospodinem v souladu, rezonuje s ním, žije ve stejném rytmu, jako Hospodin. Šabatem člověka je vidět (je zjeven) šabat Hospodinův. Smysl čtvrtého přikázání je tedy upozornit na tuto rezonanci, resp. povzbudit k sounáležitosti Hospodinova vyznavače s Hospodinem. Tento soulad s Hospodinem, včetně pozornosti, která je mu věnována, se podle tohoto Hospodinova výroku stává oním znamením, které představuje šabat . Konkrétní čin odpočinku v sedmý den je pak výrazem tohoto souladu, výrazem fungování Hospodinovy smlouvy, výpovědí o smluvní věrnosti. (cs)
|