Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Kniha se zabývá otázkou relativní váhy kultury v poměru k materiálním podmínkám sociálního života a objektivnímu sociálnímu uspořádání při působení na lidské jednání. Kultura je zde chápána jako významy sdílené členy společnosti nebo určité skupiny. Autor hájí stanovisko, že sdílené významy působí na jednání jako autonomní síla, již není možné vysvětlit postavením jednajících v sociální struktuře společnosti. Navazuje na koncepci tzv. relativní autonomie kultury Jeffreyho C. Alexandera, podle níž je kultura autonomní proto, že je tvořena symbolickými strukturami uspořádanými podle vlastní kulturní logiky. Alexanderovu kulturní sociologii však podrobuje kritice za to, že má příliš blízko k idealismu a není schopná vysvětlit, v jakém smyslu jsou kulturní struktury autonomní sociální silou. S cílem překonat nedostatky Alexanderova pojetí autor podrobuje analýze další přední sociální teoretiky 20. století: Talcotta Parsonse, Anthony Giddense, Margaret Archerovou, Jürgena Habermase a zejména Pierra Bourdieuho. Autor podrobně rozebírá pojmy habitu a pole a ukazuje, že u Bourdieuho tvoří primární rovinu determinace jednání materiální podmínky sociálního života a kultura nebo symbolické jednání je pouze jejich sekundárním %22zdvojením%22. Ve vlastním řešení autor v návaznosti na podněty z fenomenologické sociologie ukazuje, že hlavním problémem dosavadního teoretického uvažování o kultuře v jednání je neschopnost jasně rozlišovat mezi různými úrovněmi objektivizace významů subjektivně zakoušených v jednání. Tento závěr mu umožňuje vrátit se k pojmu kulturních struktur a vysvětlit, proč jejich autonomie není jen výtvorem pozorovatelovy konstrukční práce, ale je přítomná i v samotném jednání. Tato základní myšlenka je jádrem výkladu, který se snaží překonat protiklad mezi materialismem a idealismem v soudobých pojetích jednání a současně i připravit východisko pro obranu interpretativního přístupu k sociálnímu životu před různými formami objektivistického myšlení.
- Kniha se zabývá otázkou relativní váhy kultury v poměru k materiálním podmínkám sociálního života a objektivnímu sociálnímu uspořádání při působení na lidské jednání. Kultura je zde chápána jako významy sdílené členy společnosti nebo určité skupiny. Autor hájí stanovisko, že sdílené významy působí na jednání jako autonomní síla, již není možné vysvětlit postavením jednajících v sociální struktuře společnosti. Navazuje na koncepci tzv. relativní autonomie kultury Jeffreyho C. Alexandera, podle níž je kultura autonomní proto, že je tvořena symbolickými strukturami uspořádanými podle vlastní kulturní logiky. Alexanderovu kulturní sociologii však podrobuje kritice za to, že má příliš blízko k idealismu a není schopná vysvětlit, v jakém smyslu jsou kulturní struktury autonomní sociální silou. S cílem překonat nedostatky Alexanderova pojetí autor podrobuje analýze další přední sociální teoretiky 20. století: Talcotta Parsonse, Anthony Giddense, Margaret Archerovou, Jürgena Habermase a zejména Pierra Bourdieuho. Autor podrobně rozebírá pojmy habitu a pole a ukazuje, že u Bourdieuho tvoří primární rovinu determinace jednání materiální podmínky sociálního života a kultura nebo symbolické jednání je pouze jejich sekundárním %22zdvojením%22. Ve vlastním řešení autor v návaznosti na podněty z fenomenologické sociologie ukazuje, že hlavním problémem dosavadního teoretického uvažování o kultuře v jednání je neschopnost jasně rozlišovat mezi různými úrovněmi objektivizace významů subjektivně zakoušených v jednání. Tento závěr mu umožňuje vrátit se k pojmu kulturních struktur a vysvětlit, proč jejich autonomie není jen výtvorem pozorovatelovy konstrukční práce, ale je přítomná i v samotném jednání. Tato základní myšlenka je jádrem výkladu, který se snaží překonat protiklad mezi materialismem a idealismem v soudobých pojetích jednání a současně i připravit východisko pro obranu interpretativního přístupu k sociálnímu životu před různými formami objektivistického myšlení. (cs)
- This book defends the view that culture, as shared meanings and symbols, is primarily subjective and that many misunderstandings in the analysis of culture in social theory are due to the pervasive presence, in social life and in social science, of the many different forms of a tendency to objectivize meanings. Culture is a way of saying that there is an irreducibly subjective dimension to social life that is also supraindividual and structured. It is argued that Jeffrey C. Alexander's concept of the analytic autonomy of culture suffers from internal contradictions that lead to what can be called, following Anne Kane, the dilemma of concrete autonomy of culture: either culture is autonomous, but then is only an analytic model remote from the action of concrete actors here and now; or culture is concretely present in the action of real actors, but then cannot be conceived as an autonomous system. Also, Pierre Bourdieu's work is shown as a prime instance of a theorizing sensitive to the cultural and symbolic aspects of social life but at the same time is hostile to the idea of culture being analytically independent of material conditions or the objective positions of individuals in society. The book makes an attempt to offer an alternative account of the culture-action link based on an %22intentionalist concept of culture,%22 inspired by Schutzian phenomenology and Searle's philosophy of mind, which stresses the double nature of culture, as, first, structured subjective meanings, subjective despite the fact of being shared across a social group, and, second, the construed model of meaningful relations that exists for the researcher, but not for the actor. The structures of meaning and the structures of culture represent the same reality grasped at the two opposite ends of a common continuum: meanings as the very subjective reality of culture and the culture structures of cultural sociology as the most advanced form of objectivization of subjective meanings. (en)
|
Title
| - Struktury významu. Kultura a jednání v současné sociální teorii
- Struktury významu. Kultura a jednání v současné sociální teorii (cs)
- Structures of Meaning. Culture and Action in Contemporary Social Theory (en)
|
skos:prefLabel
| - Struktury významu. Kultura a jednání v současné sociální teorii
- Struktury významu. Kultura a jednání v současné sociální teorii (cs)
- Structures of Meaning. Culture and Action in Contemporary Social Theory (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11240/13:10189861!RIV14-GA0-11240___
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11240/13:10189861
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Jürgen Habermas; Jeffrey C. Alexander; Pierre Bourdieu; political theory; social theory; structure and action; cultural sociology; action theory; culture (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Struktury významu. Kultura a jednání v současné sociální teorii
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Sociologické nakladatelství SLON
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |