About: Hudební subkultury     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Jednou ze zásadních charakteristik současné společnosti je její vnitřní rozmanitost. Ta se projevuje mj. tím, že v ní vedle sebe existuje a koexistuje řada subkultur, tedy sociálních uskupení, která jsou charakteristická specifickým souborem norem, hodnot, vzorů chování a životního stylu, jež je do jisté míry odlišují od dominantní kultury (nakolik lze vůbec v současném světě o ohraničené kultuře / kulturách hovořit), jíž jsou ovšem zároveň konstitutivní součástí. Subkultury se mohou etablovat na různém základě (např. etnickém, socioprofesním, zájmovém), často se tak děje na základě sdílené hudby, protože právě hudební diskurz je prostorem, kde se mohou utvářet identity. Hudební subkultury mládeže se staly významným fenoménem západní (euroamerické) společnosti druhé poloviny 20. století. Přesto, že česká společnost prošla v druhé polovině 20. století odlišným vývojem než západní společnost, v níž byly subkultury ponejvíce studovány a popsány, i zde můžeme zčásti od padesátých a bezpečně od konce sedmdesátých let 20. století sledovat vznik a rozvoj hudebních subkultur, které významně formují hodnoty, normy a postoje svých aktérů. Cílem našeho textu je ukázat, jak na fenomén subkultur a jejich proměn nahlížejí sociální vědy a co v něm považují za významné. Rozlišujeme přitom subkulturní ideologii (hodnoty, normy a postoje) a subkulturní styl (vzhled, chování a žargon) jejich aktérů. Okrajově se věnujeme také kontextu subkultur v českém, resp. československém prostředí. Pokládáme si otázku nakolik je současná podoba subkultur ovlivněná procesy globalizace a naopak, nakolik u nich lze spatřovat prvky lokální diversifikace. Zároveň se pokusíme ukázat současný postmoderní trend stírání ostrých hranic mezi jednotlivými subkulturami a míšení subkulturních stylů.
  • Jednou ze zásadních charakteristik současné společnosti je její vnitřní rozmanitost. Ta se projevuje mj. tím, že v ní vedle sebe existuje a koexistuje řada subkultur, tedy sociálních uskupení, která jsou charakteristická specifickým souborem norem, hodnot, vzorů chování a životního stylu, jež je do jisté míry odlišují od dominantní kultury (nakolik lze vůbec v současném světě o ohraničené kultuře / kulturách hovořit), jíž jsou ovšem zároveň konstitutivní součástí. Subkultury se mohou etablovat na různém základě (např. etnickém, socioprofesním, zájmovém), často se tak děje na základě sdílené hudby, protože právě hudební diskurz je prostorem, kde se mohou utvářet identity. Hudební subkultury mládeže se staly významným fenoménem západní (euroamerické) společnosti druhé poloviny 20. století. Přesto, že česká společnost prošla v druhé polovině 20. století odlišným vývojem než západní společnost, v níž byly subkultury ponejvíce studovány a popsány, i zde můžeme zčásti od padesátých a bezpečně od konce sedmdesátých let 20. století sledovat vznik a rozvoj hudebních subkultur, které významně formují hodnoty, normy a postoje svých aktérů. Cílem našeho textu je ukázat, jak na fenomén subkultur a jejich proměn nahlížejí sociální vědy a co v něm považují za významné. Rozlišujeme přitom subkulturní ideologii (hodnoty, normy a postoje) a subkulturní styl (vzhled, chování a žargon) jejich aktérů. Okrajově se věnujeme také kontextu subkultur v českém, resp. československém prostředí. Pokládáme si otázku nakolik je současná podoba subkultur ovlivněná procesy globalizace a naopak, nakolik u nich lze spatřovat prvky lokální diversifikace. Zároveň se pokusíme ukázat současný postmoderní trend stírání ostrých hranic mezi jednotlivými subkulturami a míšení subkulturních stylů. (cs)
  • One of the most important characteristics of contemporary society is its internal diversity. This diversity manifests itself among other ways by the existence of many subcultures. These are social groups characterised by specific set of norms, values, behavioural patterns and lifestyles that to some extent differ from dominant culture (if it is possible to talk about deliminated culture(s) in the contemporary world), but which are also its constituents. Subcultures can be established on various bases (e.g. ethnical, socio-professional, interests, etc.). One of these principles is often shared music because musical discourse is a place where identities can be created. Musical subcultures became a significant phenomenon in Western (Euro-American) society in the second half of the 20 th century and were there also intensively studied and described. Even though Czech society went through a different development in the second half of 20 th century than most Western ones, it is still possible to trace beginning of subcultures in the former Czechoslovakia from the 1950s and with a high degree certainty in the 1970s. The aim of our text is to show how the social sciences perceive the phenomenon of musical subcultures and their changes. We distinguish between subcultural ideology (values, norms and attitudes) and subcultural style (visage, demeanor and slang). We will also focus marginally on the context of subcultures in the Czech Republic and the former Czechoslovakia. We attempt to show to what extent contemporary subcultures are influenced by globalization processes and to what extent it is possible to see its elements in local diversification. We would also like to trace the contemporary trend of the blurring of the distinct borders among particular subcultures and mixing of subcultural styles. (en)
Title
  • Hudební subkultury
  • Hudební subkultury (cs)
  • Musical subcultures (en)
skos:prefLabel
  • Hudební subkultury
  • Hudební subkultury (cs)
  • Musical subcultures (en)
skos:notation
  • RIV/00216208:11240/11:10103742!RIV12-MSM-11240___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • Z(MSM0021620843)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 202939
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11240/11:10103742
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Czech Republic; 21st century; 20th century; socio-cultural antropology; subcultural style; subcultural ideology; musical subcultures (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [D026739FC6A0]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
  • Neuveden
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Folklor atomového věku : Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Heřmanský, Martin
  • Novotná, Hedvika
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Univerzita Karlova v Praze. Fakulta humanitních studií
https://schema.org/isbn
  • 978-80-87398-11-1
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11240
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software