About: Pedagogy as a Science and Social Mission - a Deweyan Inspiration     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Cílem príspevku je pripomenout nekolik myšlenek Johna Deweyho, jež mají souvislost se soudobými úvahami o obecné pedagogice. Jde zejména o otázku vlivu podstatných spolecenských zmen na výchovnou praxi a na budování pedagogické teorie. Zrychlující se dynamika rozvoje v ekonomické i technické oblasti vyvolává nové spolecenské potreby. V edukacní teorii hraje stále vetší roli vliv sociální prostredí, ve kterém clovek vyrustá. Text konstatuje, že Dewey jako první systematicky pokládal spolecenské prostredí za specifické východisko i hybnou sílu mentálního a emocionálního rozvoje díte- te, za živnou pudu pro jeho další rozvoj a vzdelávací možnosti. Deweyovské propojení teorie výchovy s analýzou sociálního prostredí implikuje odmítnutí pokusu o nezávislost pedagogiky na jiných vedních disciplínách a na filosofii. Text rovnež pripomíná Deweyho názor, že výchovné a vzdelávací aspekty nejsou vlastní pouze situacím ve škole, ale i bežnému životu. V (post)moderní dobe se však ono edukacní prostredí neustále promenuje, a tak je dodnes živá a otevrená Deweyho otázka: lze (príp. jak) formulovat nosné a perspektivní výchovné cíle pro neustále se menící a diverzifikovanou spolecnost?
  • Cílem príspevku je pripomenout nekolik myšlenek Johna Deweyho, jež mají souvislost se soudobými úvahami o obecné pedagogice. Jde zejména o otázku vlivu podstatných spolecenských zmen na výchovnou praxi a na budování pedagogické teorie. Zrychlující se dynamika rozvoje v ekonomické i technické oblasti vyvolává nové spolecenské potreby. V edukacní teorii hraje stále vetší roli vliv sociální prostredí, ve kterém clovek vyrustá. Text konstatuje, že Dewey jako první systematicky pokládal spolecenské prostredí za specifické východisko i hybnou sílu mentálního a emocionálního rozvoje díte- te, za živnou pudu pro jeho další rozvoj a vzdelávací možnosti. Deweyovské propojení teorie výchovy s analýzou sociálního prostredí implikuje odmítnutí pokusu o nezávislost pedagogiky na jiných vedních disciplínách a na filosofii. Text rovnež pripomíná Deweyho názor, že výchovné a vzdelávací aspekty nejsou vlastní pouze situacím ve škole, ale i bežnému životu. V (post)moderní dobe se však ono edukacní prostredí neustále promenuje, a tak je dodnes živá a otevrená Deweyho otázka: lze (príp. jak) formulovat nosné a perspektivní výchovné cíle pro neustále se menící a diverzifikovanou spolecnost? (cs)
  • The aim of this paper is to remind a few ideas of John Dewey, which relate to the contemporary considerations of general education. It is mainly a question of the impact of significant social changes in educational practice and of building educational theory. The accelerating pace of development in economic and technical areas give rise to new social needs. The impact of social environment one grows up in plays an increasingly larger role in educational theory. The paper notes that Dewey was the first to consider social environment to be the basis and driving force of mental and emotional development of a child, a breeding ground for its future development and educational opportunities. Dewey's theory linking education with the analysis of social environment implies rejection of attempts at independence of pedagogy from other disciplines and philosophy. The text also recalls Dewey's view that the educational aspects are specific not only to the situations at school but also to everyday life. In the (post) modern times, however, the educational environment is constantly changing, and thus Dewey's question is still up to date: is it possible to define sound and promising educational objectives for constantly changing and diversified society? (en)
Title
  • Pedagogy as a Science and Social Mission - a Deweyan Inspiration (en)
  • Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho
  • Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho (cs)
skos:prefLabel
  • Pedagogy as a Science and Social Mission - a Deweyan Inspiration (en)
  • Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho
  • Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11210/14:10291269!RIV15-MSM-11210___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • III.
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 36030
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11210/14:10291269
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • school; social changes; living conditions; practicality; experience; tradition; Education (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [2B8214590CFA]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • e-Pedagogium [print]
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 2014
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Čermáková, Markéta
issn
  • 1213-7758
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11210
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software