Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - This study is a part of a wider research of articulatory weakening (fricativization) of the voiceless affricates /ts/ and /tS/ in contemporary Czech. The affricates were analysed in three respects: (a) auditorily, (b) articulatorily, with the use of electropalatography, and (c) acoustically. Auditorily, three perceptual categories were established: canonical, weakened and fricativized. The legitimacy of these categories was subsequently supported by acoustic measurements and articulatory data. The results show the relative stability of the intervocalic affricates, a strong tendency towards fricativization as a consequence of dissimilation processes, and furthermore, dependence on speaker and gender. A methodology of a complex analysis of affricate reduction was created. (en)
- Tato studie je součástí širšího výzkumu, který se zabývá artikulačním oslabováním (frikativizace) neznělých afrikát /c/ a /č/ v současné češtině. Afrikáty byly analyzovány ze tří hledisek: (a) percepčního, (b) artikulačního, s využitím elektropalatografie, (c) akustického. Sluchově byly stanoveny tři percepční kategorie: kanonicky, oslabeně, frikativizovaně. Odůvodněnost těchto kategorií byla následně ověřena akustickými měřeními a artikulografickými daty. Výsledky ukazují relativní stabilitu afrikát v intervokalické pozici, silnou tendenci k frikativizaci jako důsledek disimilačních procesů a dále závislost na mluvčím a pohlaví. Byla vytvořena metodologie pro komplexní analýzu redukcí u afrikát.
- Tato studie je součástí širšího výzkumu, který se zabývá artikulačním oslabováním (frikativizace) neznělých afrikát /c/ a /č/ v současné češtině. Afrikáty byly analyzovány ze tří hledisek: (a) percepčního, (b) artikulačního, s využitím elektropalatografie, (c) akustického. Sluchově byly stanoveny tři percepční kategorie: kanonicky, oslabeně, frikativizovaně. Odůvodněnost těchto kategorií byla následně ověřena akustickými měřeními a artikulografickými daty. Výsledky ukazují relativní stabilitu afrikát v intervokalické pozici, silnou tendenci k frikativizaci jako důsledek disimilačních procesů a dále závislost na mluvčím a pohlaví. Byla vytvořena metodologie pro komplexní analýzu redukcí u afrikát. (cs)
|
Title
| - Articulatory, perceptional and acoustic variability of Czech affricates - an electropalatographic study (en)
- Artikulační, percepční a akustická různorodost českých afrikát - elektropalatografická studie
- Artikulační, percepční a akustická různorodost českých afrikát - elektropalatografická studie (cs)
|
skos:prefLabel
| - Articulatory, perceptional and acoustic variability of Czech affricates - an electropalatographic study (en)
- Artikulační, percepční a akustická různorodost českých afrikát - elektropalatografická studie
- Artikulační, percepční a akustická různorodost českých afrikát - elektropalatografická studie (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11210/14:10272346!RIV15-MSM-11210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11210/14:10272346
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - lenition; fricativization; electropalatography; affricates (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |