About: %22Lo! I shall send mine angel%22: Presentation of Jesus at the Temple and the %22espace ecclésial%22     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The first part of the paper deals with the unusual iconography of Presentation of Jesus at the Temple in the main-portal tympanum of the Nuremberg Frauenkirche. The presence of an angel is illuminated by the Biblical text from Malachi (3: 1-4) repeatedly sung during the celebratory rites on the day of the Purification of the Virgin. The same explanation applies to the presence of an angel in the same scene on the carved pews in Cologne and on the Marian reliquary in Tournai Cathedral by Nicholas of Verdun. An analysis of contemporary liturgical sources made it possible to decipher the main %22message%22 of the whole tympanum: the themes of the Coming of Christ, the Temple, and the Sacrifice correspond precisely to the liturgy of the feast of the Purification of the Virgin. The third station of the candle-lit liturgical procession most probably took place in front of the closed portal depicting the scene of the Presentation of Jesus in the Temple. This station culminates with the symbolic Coming of Christ into the Temple which this paper designates as the central idea of the analysed relief. The gate opens and the priest carrying the reliquary ceremoniously enters the durch and begins to celebrate the mass. The priest is accompanied by the believers with lit candles who - just like the wise virgins with oil lamps - wait for the bridegroom to usher them to the wedding feast (Adorna thalamum is sung at this occasion). They thus express their desce to belong among those whom Christ will find ready at his second coming. The Nuremberg main altar represents an important part of what we call %22espace ecclésial.%22 The tympanum is not a mere explanation or reflection of the festive liturgy. Like the antiphon sung during the mass, this image does not reproduce a specific ritual act. It re-enacts the Biblical event and thus connects the celestial with the earthly. (en)
  • Studie je v první části věnována neobvyklé ikonografii Obětování Páně na tympanonu hlavního portálu norimberské Frauenkirche. Přítomnost anděla zde osvětluje biblický text z knihy Malachiáš (3, 1-4), který mnohokrát zaznívá během liturgie slavnosti Očišťování Panny Marie. Podobně lze vysvětlit přítomnost anděla při této scéně na reliéfu chórových lavic v Kolíně nad Rýnem a na mariánském relikviáři katedrály v Tournai od Mikuláše z Verdunu. Analýza soudobých liturgických pramenů umožnila rozkrýt hlavní %22poselství%22 celého tympanonu: Témata Kristova příchodu, chrámu a oběti přesně korespondují s liturgií o slavnosti Očišťování Panny Marie. Třetí statio liturgického průvodu se svícemi se odehrávalo s nejvyšší pravděpodobností právě před zavřeným portálem se scénou Obětování Páně. Toto statium vrcholí symbolickým příchodem Krista do chrámu, jejž jsme označili jako ústřední myšlenku analyzovaného reliéfu. Otevře se brána a kněz nesoucí v rukou plenář slavnostně vstoupí do kostela, kde následuje bohoslužba. Kněze s plenářem doprovázejí věřící se zapálenými svícemi v rukou, kteří podobně jako moudré panny s olejovými lampami čekají na ženicha (zpěv Adorna thalamum), aby s ním mohli vejít na svatební hostinu. Tak vyjadřují touhu patřit mezi ty, které Kristus při svém druhém příchodu nalezne připravené. Norimberský hlavní portál tedy představuje důležitou součást toho, co dnes označujeme jako %22espace ecclesial%22. Tympanon zde není pouhým vysvětlením či odrazem sváteční liturgie. Podobně jako antifona, která zaznívá během obřadu, tento obraz nereprodukuje konkrétní rituální akt, nýbrž v jedinečném okamžiku prezentuje (zpřítomňuje) biblickou událost a spojuje tak nebeské s pozemským.
  • Studie je v první části věnována neobvyklé ikonografii Obětování Páně na tympanonu hlavního portálu norimberské Frauenkirche. Přítomnost anděla zde osvětluje biblický text z knihy Malachiáš (3, 1-4), který mnohokrát zaznívá během liturgie slavnosti Očišťování Panny Marie. Podobně lze vysvětlit přítomnost anděla při této scéně na reliéfu chórových lavic v Kolíně nad Rýnem a na mariánském relikviáři katedrály v Tournai od Mikuláše z Verdunu. Analýza soudobých liturgických pramenů umožnila rozkrýt hlavní %22poselství%22 celého tympanonu: Témata Kristova příchodu, chrámu a oběti přesně korespondují s liturgií o slavnosti Očišťování Panny Marie. Třetí statio liturgického průvodu se svícemi se odehrávalo s nejvyšší pravděpodobností právě před zavřeným portálem se scénou Obětování Páně. Toto statium vrcholí symbolickým příchodem Krista do chrámu, jejž jsme označili jako ústřední myšlenku analyzovaného reliéfu. Otevře se brána a kněz nesoucí v rukou plenář slavnostně vstoupí do kostela, kde následuje bohoslužba. Kněze s plenářem doprovázejí věřící se zapálenými svícemi v rukou, kteří podobně jako moudré panny s olejovými lampami čekají na ženicha (zpěv Adorna thalamum), aby s ním mohli vejít na svatební hostinu. Tak vyjadřují touhu patřit mezi ty, které Kristus při svém druhém příchodu nalezne připravené. Norimberský hlavní portál tedy představuje důležitou součást toho, co dnes označujeme jako %22espace ecclesial%22. Tympanon zde není pouhým vysvětlením či odrazem sváteční liturgie. Podobně jako antifona, která zaznívá během obřadu, tento obraz nereprodukuje konkrétní rituální akt, nýbrž v jedinečném okamžiku prezentuje (zpřítomňuje) biblickou událost a spojuje tak nebeské s pozemským. (cs)
Title
  • %22Lo! I shall send mine angel%22: Presentation of Jesus at the Temple and the %22espace ecclésial%22 (en)
  • %22Aj, posílám anděla svého.%22 Obětování Páně v chrámu a %22espace ecclésial%22
  • %22Aj, posílám anděla svého.%22 Obětování Páně v chrámu a %22espace ecclésial%22 (cs)
skos:prefLabel
  • %22Lo! I shall send mine angel%22: Presentation of Jesus at the Temple and the %22espace ecclésial%22 (en)
  • %22Aj, posílám anděla svého.%22 Obětování Páně v chrámu a %22espace ecclésial%22
  • %22Aj, posílám anděla svého.%22 Obětování Páně v chrámu a %22espace ecclésial%22 (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11210/13:10287723!RIV15-MSM-11210___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 59821
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11210/13:10287723
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Emperor Charles IV; iconography; liturgy; medieval sculpture; Nürnberg; Frauenkirche (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [A0D5C9707514]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Brno
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Brno
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Umění a politika. Sborník 4. sjezdu historiků umění
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Srovnal, Filip
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Uměleckohistorická společnost
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7485-023-3
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11210
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software