Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Článek se zabývá koncepcí literárního braku u francouzského literárního sociologa Pierra Bourdieua (1930-2002) v jeho klíčovém díle Pravidla umění: Vznik a struktura literárního pole. Bourdieuova koncepce literárního braku, nastíněná již v prologu k jeho studii (v analýze románu Sentimentální výchova od Gustava Flauberta), pochází z jeho teorie tak zvaného literárního pole, které se, jako výsledek externích sociálních změn, konstituovalo a autonomizovalo ve Francii druhé poloviny 19. století. Rovněž se diferencovalo do dvou pólů, zvaných umění a peníze. Umění představuje autonomní princip, usilující o tvorbu tak zvaných %22čistých děl%22, a je založeno na odmítání krátkodobého ekonomického zisku a poptávky masového publika. Na druhé straně peníze představují heteronomní princip, který naproti tomu usiluje o ekonomický zisk, neboť je na masové publikum zaměřen. V poli kulturní produkce tyto dva principy následují buď dlouhodobý (umění), nebo krátkodobý produkční cyklus (peníze). Braková literatura je pak podle bourdieuovského pohledu komerční literaturou krátkodobého produkčního cyklu. Druhá, alternativní možnost bourdieuovské definice brakové literatury je založena na Bourdieuově estetice a volá po napsání dějin vytváření pojmu samotného.
- Článek se zabývá koncepcí literárního braku u francouzského literárního sociologa Pierra Bourdieua (1930-2002) v jeho klíčovém díle Pravidla umění: Vznik a struktura literárního pole. Bourdieuova koncepce literárního braku, nastíněná již v prologu k jeho studii (v analýze románu Sentimentální výchova od Gustava Flauberta), pochází z jeho teorie tak zvaného literárního pole, které se, jako výsledek externích sociálních změn, konstituovalo a autonomizovalo ve Francii druhé poloviny 19. století. Rovněž se diferencovalo do dvou pólů, zvaných umění a peníze. Umění představuje autonomní princip, usilující o tvorbu tak zvaných %22čistých děl%22, a je založeno na odmítání krátkodobého ekonomického zisku a poptávky masového publika. Na druhé straně peníze představují heteronomní princip, který naproti tomu usiluje o ekonomický zisk, neboť je na masové publikum zaměřen. V poli kulturní produkce tyto dva principy následují buď dlouhodobý (umění), nebo krátkodobý produkční cyklus (peníze). Braková literatura je pak podle bourdieuovského pohledu komerční literaturou krátkodobého produkčního cyklu. Druhá, alternativní možnost bourdieuovské definice brakové literatury je založena na Bourdieuově estetice a volá po napsání dějin vytváření pojmu samotného. (cs)
- This article deals with the conception of pulp literature by the French literary sociologist Pierre Bourdieu (1930-2002) in his key work The Rules of Art: Genesis and Structure of the Literary Field. Bourdieu's conception of pulp literature, foreshadowed already in the prologue to his study (his analysis of the novel Sentimental Education by Gustave Flaubert), comes from his theory of the so called literary field, that was, as a result of external social changes, constituted and autonomized in France of the second half of the 19th century. It was also differentiated into two poles, called art and money. Art represents the autonomous principle, that aims at creating of so called %22pure works%22 and is based on refusing of short-term economic profit and of demand from the public at large. Money, on the other hand, represents the heteronomous principle, that on the contrary aims at gaining of economic profit, whereas it is centred at the public at large. In the field of cultural production these two principles follow either a long-term (art), or a short-term production cycle (money). Pulp literature in bourdieusian view is then commercial literature of the short-term production cycle. The second alternative posssibility for the bourdieusian definition of the concept of pulp literature is based on Bourdieu's aesthetics and it calls for writing of the production history of this term. (en)
|
Title
| - Existuje %22brak%22 u Pierra Bourdieua?
- Existuje %22brak%22 u Pierra Bourdieua? (cs)
- Is there any %22literary trash%22 for Pierre Bourdieu? (en)
|
skos:prefLabel
| - Existuje %22brak%22 u Pierra Bourdieua?
- Existuje %22brak%22 u Pierra Bourdieua? (cs)
- Is there any %22literary trash%22 for Pierre Bourdieu? (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11210/13:10194467!RIV14-MSM-11210___
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11210/13:10194467
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Bourdieu's aesthetics; long-term and short-term production cycle; autonomous and heteronomous principle; literary field; The Rules of Art; Pierre Bourdieu; pulp literature (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Slovo a smysl (Word and Sense)
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |