Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - This critical essay on the contemporary conception of lifelong learning draws attention to the fact that the present concept of lifelong learning is not a novelty. It reflects upon the shifts in meaning of notions such as education, educational objectives and cultivation in an era which often puts praxis before theory, and in which the emphasis on performance and effectiveness is many a time accompanied by blindness to the meaning of contemplation and profound thought. The essay attends to the ideological frameworks in which the contemporary conception of a life-long learning is embedded. Furthermore, it ponders upon the extend to which school encourages (self-) education, and to which it is under an ideological pressure promoting practicality and %22usability%22 of school erudition. (en)
- Cílem příspěvku je upozornit na některé neblahé trendy v pojetí učení a vzdělávání, v nichž se obsah a podstata redukuje na formu. To je patrné zejména v současném pojetí celoživotního učení, resp. sebevzdělávání. Text reflektuje významové posuny, jichž doznaly pojmy jako vzdělávání, vzdělávací cíle a vzdělanost v době akcentující význam praxe často na úkor teorie a v níž důraz na výkon a efektivitu jde mnohdy ruku v ruce se slepotou k formativnímu významu teorie a k nebezpečí rutinizace praxe. Všímá si ideologických rámců, do nichž je koncepce celoživotního učení dnes zasazována, konkrétně expertního či technokratického chápání vzdělavatelské profese; kritizuje zaměňování poznání za informovanost či dovednost práce s informacemi a upozorňuje na formalistický trend zaměňující cíl vzdělávání za prostředek (dle hesla %22je především třeba naučit se učit%22). V závěru je tématizován problém hlubší motivace k celoživotnímu učení. V souvislosti s tím klade text otázku, do jaké míry dnes škola podporuje skutečné (sebe)vzdělávání a do jaké míry je pod ideologickým tlakem nabádajícím především k praktičnosti a %22použitelnosti%22 školního vědění.
- Cílem příspěvku je upozornit na některé neblahé trendy v pojetí učení a vzdělávání, v nichž se obsah a podstata redukuje na formu. To je patrné zejména v současném pojetí celoživotního učení, resp. sebevzdělávání. Text reflektuje významové posuny, jichž doznaly pojmy jako vzdělávání, vzdělávací cíle a vzdělanost v době akcentující význam praxe často na úkor teorie a v níž důraz na výkon a efektivitu jde mnohdy ruku v ruce se slepotou k formativnímu významu teorie a k nebezpečí rutinizace praxe. Všímá si ideologických rámců, do nichž je koncepce celoživotního učení dnes zasazována, konkrétně expertního či technokratického chápání vzdělavatelské profese; kritizuje zaměňování poznání za informovanost či dovednost práce s informacemi a upozorňuje na formalistický trend zaměňující cíl vzdělávání za prostředek (dle hesla %22je především třeba naučit se učit%22). V závěru je tématizován problém hlubší motivace k celoživotnímu učení. V souvislosti s tím klade text otázku, do jaké míry dnes škola podporuje skutečné (sebe)vzdělávání a do jaké míry je pod ideologickým tlakem nabádajícím především k praktičnosti a %22použitelnosti%22 školního vědění. (cs)
|
Title
| - Jsou pojmy učení a vzdělání dostatečně komplexní v soudobém vzdělávacím kurikulu?
- Jsou pojmy učení a vzdělání dostatečně komplexní v soudobém vzdělávacím kurikulu? (cs)
- Are the Concepts of Learning and Education Complex Enough in the Contemporary Czech Curriculum? (en)
|
skos:prefLabel
| - Jsou pojmy učení a vzdělání dostatečně komplexní v soudobém vzdělávacím kurikulu?
- Jsou pojmy učení a vzdělání dostatečně komplexní v soudobém vzdělávacím kurikulu? (cs)
- Are the Concepts of Learning and Education Complex Enough in the Contemporary Czech Curriculum? (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11210/12:10291277!RIV15-MSM-11210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11210/12:10291277
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - motivation; formalism; curriculum reform; praxis; theory; knowledge; ideology; professional learning; lifelong learning; learning; Education (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Koncepce vzdělávání v současné kurikulární diskusi: Kudy vede cesta kurikulární reformy.
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
| |
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Česká pedagogická společnost
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |