About: The Theory of Education in the Post-Modern Period: Crisis or new opportunity? Reflections on universality and comprehensiveness in pedagogic contexts.     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Text je zameren k soudobé situaci v pedagogickém myšlení s durazem na otázku pojetí a funkce teorie výchovy. Text se kriticky obrací vuci relativizujícímu myšlenkovému ovzduší postmoderny, v nemž jsme dospeli k rezignaci na hledání univerzality ve výchove. V souladu s presvedcením autora o sklonu soudobé teorie výchovy k prepjatému pedocentrismu text poukazuje na nekteré nedostatecne reflektované predpoklady hlavního proudu pedagogické teorie, které se tak stávají novou a úspešne se prosazující formou pedagogické ideologie. Záverem text nabízí jako novou podobu univerzality ideál komplexního prístupu k výchove a vzdelávání, který by nahradil omezenou perspektivu svárících se pedagogických teorií a prekonal jak dogmatismus, tak postmoderní relativismus.
  • Text je zameren k soudobé situaci v pedagogickém myšlení s durazem na otázku pojetí a funkce teorie výchovy. Text se kriticky obrací vuci relativizujícímu myšlenkovému ovzduší postmoderny, v nemž jsme dospeli k rezignaci na hledání univerzality ve výchove. V souladu s presvedcením autora o sklonu soudobé teorie výchovy k prepjatému pedocentrismu text poukazuje na nekteré nedostatecne reflektované predpoklady hlavního proudu pedagogické teorie, které se tak stávají novou a úspešne se prosazující formou pedagogické ideologie. Záverem text nabízí jako novou podobu univerzality ideál komplexního prístupu k výchove a vzdelávání, který by nahradil omezenou perspektivu svárících se pedagogických teorií a prekonal jak dogmatismus, tak postmoderní relativismus. (cs)
  • The text focuses on the current situation in educational thought with an emphasis on the question of the concept and function of the theory of education. The author takes a critical view of the relativistic intellectual atmosphere of the postmodern, in which there has been an abandonment of the search for universality in education. In keeping with his view that current theory of education inclines to extreme pedocentrism, the author draws attention to several assumptions behind the mainstream of pedagogic theory which have been insufficiently critically examined and so are becoming a new and widespread form of educational ideology. In conclusion the author offers, as a new form of universality, the ideal of a comprehensive approach to upbringing and education that could replace the restricted perspective of warring pedagogical theories and move beyond both dogmatism and postmodern relativism. (en)
Title
  • The Theory of Education in the Post-Modern Period: Crisis or new opportunity? Reflections on universality and comprehensiveness in pedagogic contexts. (en)
  • Teorie výchovy v postmoderní době: krize, nebo nová příležitost? Úvaha o univerzalitě a komplexnosti v pedagogických souvislostech.
  • Teorie výchovy v postmoderní době: krize, nebo nová příležitost? Úvaha o univerzalitě a komplexnosti v pedagogických souvislostech. (cs)
skos:prefLabel
  • The Theory of Education in the Post-Modern Period: Crisis or new opportunity? Reflections on universality and comprehensiveness in pedagogic contexts. (en)
  • Teorie výchovy v postmoderní době: krize, nebo nová příležitost? Úvaha o univerzalitě a komplexnosti v pedagogických souvislostech.
  • Teorie výchovy v postmoderní době: krize, nebo nová příležitost? Úvaha o univerzalitě a komplexnosti v pedagogických souvislostech. (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11210/12:10126319!RIV13-MSM-11210___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • IV
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 173824
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11210/12:10126319
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • the ideal of comprehensiveness.; universality; problems of postmodernism; educational innovation; crisis; classical pedagogics; theory of education (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [0729D10D861B]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Pedagogika
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 62 - 2012
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Strouhal, Martin
issn
  • 0031-3815
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11210
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software