Description
| - The California Verbal Learning Test - Second Edition (CVLT-II) is one of the most widely used neuropsychological tests in North America. We performed a study of an experimental Czech version of CVLT-II and adapted the test in the Czech Republic. Following the translation and back translation the test material was analyzed with respect to five psycholinguistic effects: word length (via phonemic and syllabic analysis), word frequency (via Frequency rank in the Czech National Corpus), speed of articulation (via chronometrically homogenous presentation), prototypicality and cultural adequacy (via intuitive analysis) in order to mimic the original. A psychometric analysis of the adapted test material followed. The presented study evaluated 1-month test-retest reliability associated with Standard and Alternate forms of the CVLT-II in a sample of 43 healthy adults. All participants underwent repeated assessment using the Standard form at baseline and Alternate form at follow-up. Consistent with prior research, results revealed generally high test-retest correlation coefficients for the Short-delay free and Long-delay free recall measures in Standard/Alternate form (range r = 0,81-0,84). Split-half reliability - internal consistency for Standard/Alternate form was in both cases r = 0,95 (p < 0,001). Criterion-related validity Standard/Alternate of the Short-delay free recall measure with Logical Memory Short-delay was r = 0,65 and 0,66 (p < 0,001) and Long-delay free recall measure r = 0,59 and 0,66 (p < 0,001). The performance in CVLT-II Short-delay free recall in Standard/Alternate form was in our sample largely dependent on age r = -0,66 and -0,61 (p < 0,001), independent of both the education r = 0,23 (p = 0, 138) and 0,22 (p = 0, 158) respectively, and gender (independent-samples t-test) p = 0,263 and 0,907 respectively. Both versions Standard/Alternate were homogenous (p = 0,097). The psychometric analysis of the CVLT-II Czech version replicated results of (en)
- Kalifornský test verbálního učení (CVLT-II), druhé vydání, je jedním z nejpoužívanějších neuropsychologických testů v Severní Americe. Pro adaptaci testu bylo po překladu a zpětném překladu testového materiálu kontrolováno pět psycholingvistických efektů pro napodobení vlastností původní verze: slovní délka, slovní frekvence, rychlost artikulace, prototypičnost a kulturní adekvátnost. Psychometrická analýza takto kontrolovaného materiálu byla provedena na souboru 43 dospělých osob z běžné populace. Všem byla administrována nejdříve forma standardní, pak alternativní. V souladu se zahraničními výsledky byla zjištěna vysoká test-retestová reliabilita pro indexy bezprostředního a oddáleného volného vybavení (rozsah = 0,81-0,84). Split-half reliabilita byla u obou forem 0,95 (p < 0,001). Kriteriální validita pro bezprostřední volné vybavení CVLT-II a subtestu logická paměť z WAIS-R byla 0,65 a 0,66 (p < 0,001) a pro oddálené volné vybavení 0,59 a 0,66 (p < 0,001). Výkon v indexu bezprostředního volného vybavení byl v obou formách signifikantně závislý na věku (r = -0,66 a -0,61; p < 0,001), nezávislý na vzdělání (r = 0,23; p = 0,138 a 0,22; p = 0,158), nezávislý na pohlaví (p = 0,263) a (p = 0,907). Obě verze lze považovat za homogenní (p = 0,097). Psychometrická analýza testového materiálu CVLT-II v české verzi potvrdila značnou shodu s výsledky zahraničních studií a umožňuje použít takto adaptovaný testový materiál pro výzkumné účely v ČR.
- Kalifornský test verbálního učení (CVLT-II), druhé vydání, je jedním z nejpoužívanějších neuropsychologických testů v Severní Americe. Pro adaptaci testu bylo po překladu a zpětném překladu testového materiálu kontrolováno pět psycholingvistických efektů pro napodobení vlastností původní verze: slovní délka, slovní frekvence, rychlost artikulace, prototypičnost a kulturní adekvátnost. Psychometrická analýza takto kontrolovaného materiálu byla provedena na souboru 43 dospělých osob z běžné populace. Všem byla administrována nejdříve forma standardní, pak alternativní. V souladu se zahraničními výsledky byla zjištěna vysoká test-retestová reliabilita pro indexy bezprostředního a oddáleného volného vybavení (rozsah = 0,81-0,84). Split-half reliabilita byla u obou forem 0,95 (p < 0,001). Kriteriální validita pro bezprostřední volné vybavení CVLT-II a subtestu logická paměť z WAIS-R byla 0,65 a 0,66 (p < 0,001) a pro oddálené volné vybavení 0,59 a 0,66 (p < 0,001). Výkon v indexu bezprostředního volného vybavení byl v obou formách signifikantně závislý na věku (r = -0,66 a -0,61; p < 0,001), nezávislý na vzdělání (r = 0,23; p = 0,138 a 0,22; p = 0,158), nezávislý na pohlaví (p = 0,263) a (p = 0,907). Obě verze lze považovat za homogenní (p = 0,097). Psychometrická analýza testového materiálu CVLT-II v české verzi potvrdila značnou shodu s výsledky zahraničních studií a umožňuje použít takto adaptovaný testový materiál pro výzkumné účely v ČR. (cs)
|