About: Censorship of Religious Printed Images in the 1820s-1830s     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Hlavním tématem studie je rozbor cenzurních protokolů, které ve funkci cenzora vypracovával k obrazovým materiálům v letech 1823–1831 pozdější strahovský opat Jeroným Zeidler (1790–1870, opatem od 1834). V úvodu autoři shrnují literaturu k tématu, charakterizují Zeidlerovo cenzorské působení a uvádějí relevantní cenzurní předpisy a nařízení. Následuje analýza protokolů, včetně nástinu obvyklého postupu od předložení opusu cenzorovi až po tisk. Článek ukazuje, že předmětem cenzury se stávala poměrně široká škála výtvarných děl. Hlavní objem tvořila drobná náboženská grafika, často určená k prodeji na poutních místech. Cenzuře se předávaly také knižní ilustrace a náročnější umělecké práce, například litografické reprodukce starých mistrů. Protokoly postihují také široký okruh předkladatelů. Podrobně zachycují jak tvorbu nejvýznačnější litografické dílny v Čechách ve 20. letech 19. století, kterou provozoval Antonín Machek, tak produkci dalších litografů a měditiskařů (Gottlieb Haase a Václav Hoffmann), včetně mnoha dosud opomíjených či neznámých. Řadu položek v protokolech se podařilo identifikovat a odhalit tak práce renomovaných autorů (Josef Führich a Antonín Gareis starší), skrytých pod jménem předkladatele. Ve svých posudcích Zeidler hodnotil především ikonografickou správnost, uměřenost a vhodnost obrazu pro zbožné účely. Jeho výtky se často týkaly ahistoričnosti výjevu nebo obav z přílišného akcentu na smyslové aspekty a zvláště ze zobrazení nudity. Většina cenzurovaných obrazových materiálů však procházela bez problémů, nanejvýš s požadavkem na změnu textu, jejímž důvodem byly jazykové nebo věcné chyby. Cenzurní protokoly prohlubují naši znalost dobové nakladatelské a tiskařské praxe a mechanismů její státní kontroly. Poskytují neobvykle úhrnný přehled jedné oblasti grafické produkce, přibližují činnost předních grafických dílen i zcela neznámých měditiskařů a zvláště cenné poznatky přinášejí k raným dílům umělecké litografie v Čechách.
  • Hlavním tématem studie je rozbor cenzurních protokolů, které ve funkci cenzora vypracovával k obrazovým materiálům v letech 1823–1831 pozdější strahovský opat Jeroným Zeidler (1790–1870, opatem od 1834). V úvodu autoři shrnují literaturu k tématu, charakterizují Zeidlerovo cenzorské působení a uvádějí relevantní cenzurní předpisy a nařízení. Následuje analýza protokolů, včetně nástinu obvyklého postupu od předložení opusu cenzorovi až po tisk. Článek ukazuje, že předmětem cenzury se stávala poměrně široká škála výtvarných děl. Hlavní objem tvořila drobná náboženská grafika, často určená k prodeji na poutních místech. Cenzuře se předávaly také knižní ilustrace a náročnější umělecké práce, například litografické reprodukce starých mistrů. Protokoly postihují také široký okruh předkladatelů. Podrobně zachycují jak tvorbu nejvýznačnější litografické dílny v Čechách ve 20. letech 19. století, kterou provozoval Antonín Machek, tak produkci dalších litografů a měditiskařů (Gottlieb Haase a Václav Hoffmann), včetně mnoha dosud opomíjených či neznámých. Řadu položek v protokolech se podařilo identifikovat a odhalit tak práce renomovaných autorů (Josef Führich a Antonín Gareis starší), skrytých pod jménem předkladatele. Ve svých posudcích Zeidler hodnotil především ikonografickou správnost, uměřenost a vhodnost obrazu pro zbožné účely. Jeho výtky se často týkaly ahistoričnosti výjevu nebo obav z přílišného akcentu na smyslové aspekty a zvláště ze zobrazení nudity. Většina cenzurovaných obrazových materiálů však procházela bez problémů, nanejvýš s požadavkem na změnu textu, jejímž důvodem byly jazykové nebo věcné chyby. Cenzurní protokoly prohlubují naši znalost dobové nakladatelské a tiskařské praxe a mechanismů její státní kontroly. Poskytují neobvykle úhrnný přehled jedné oblasti grafické produkce, přibližují činnost předních grafických dílen i zcela neznámých měditiskařů a zvláště cenné poznatky přinášejí k raným dílům umělecké litografie v Čechách. (cs)
  • The article presents an analysis of the censorship protocols developed by Jeroným Zeidler (1790-1870), later abbot of Strahov Monastery (from 1834), for printed images when he held the function of censor. The article opens with a summary of the literature on the subject and of the applicable censorship regulations. This is followed by an outline of the censorship process from the point of a work’s submission to its publication. The article shows that censorship was applied to a relatively broad range of artistic works, the majority of them were small religious prints intended for sale at pilgrimage sites. Book illustrations were also subject to censorship. The protocols affected a broad circle of sources of artistic works, ranging from the most prestigious lithographic workshop in Bohemia in the 1820s run by Antonín Machek to lithograph and copper-plate printers such as Gottlieb Haase and Václav Hoffmann and many others now forgotten or unknown. Many entries in the protocols were identified and revealed as the works of famed artists (Joseph Führich and Anton Gareis elder) concealed behind the name of the person who submitted them. In his analyses, Zeidler primarily assessed the iconographic accuracy of a work, its moderation and its suitability for religious use. His criticisms usually addressed the problem of the ahistorical nature of a scene or concerns about the depiction of nudity. However, the majority of the materials submitted for censorship passed through the process without problems, at most with a demand that a change be made in a text owing to linguistic or factual errors. The censorship protocols extend our knowledge of 19th-century publishing and printing practices and the mechanisms of state control. They provide an unusually comprehensive overview of one area of print production and an insight into the work of print workshops of the 19th century, and offer particularly valuable information on early artistic lithography in Bohemia. (en)
Title
  • Censorship of Religious Printed Images in the 1820s-1830s (en)
  • Cenzura náboženských obrazových materiálů ve dvacátých a třicátých letech 19. století
  • Cenzura náboženských obrazových materiálů ve dvacátých a třicátých letech 19. století (cs)
skos:prefLabel
  • Censorship of Religious Printed Images in the 1820s-1830s (en)
  • Cenzura náboženských obrazových materiálů ve dvacátých a třicátých letech 19. století
  • Cenzura náboženských obrazových materiálů ve dvacátých a třicátých letech 19. století (cs)
skos:notation
  • RIV/00023442:_____/13:#0000287!RIV14-MK0-00023442
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 4
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 64588
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00023442:_____/13:#0000287
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • censorship; visual arts of the 19th century; religious prints; Bohemian printers (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [680C4E879BB0]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Umění
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 61
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Kuchařová, Hedvika
  • Vondráček, Radim
issn
  • 0049-5123
number of pages
Faceted Search & Find service v1.16.116 as of Feb 22 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3239 as of Feb 22 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 67 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software