About: Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • V souvislosti s teoretickými postoji Rudolfa von Eitelbergera (1817-1885), prvního řádného profesora dějin umění na Vídeňské univerzitě a zakladatele Rakouského muzea pro umění a průmysl, se příspěvek zaměřuje na střet dobových norem vkusu se sériovou strojovou výrobou a na rozporuplnost vztahu uměnovědné teorie k procesům industrializace v užitém umění. Eitelberger ve svém pojetí uměleckého průmyslu (Kunst-Industrie) vycházel z tradic německého idealismu a podobně jako jeho učitel na vídeňské univerzitě, estetik Franz Ficker, si na uměleckém díle cenil jednoty ideje a individualizované formy. Strojová výroba nepřispívala podle něj k naplnění této stylové jednoty, neboť oslabovala jak ideový obsah, tak uměleckou individualitu díla. Představa, že by stroj vedl ke zrodu nové technické estetiky a nového stylu, byla pro Eitelbergera asi nepřijatelná. Oporou mu byla rodící se věda o umění, založená na kritickém studiu pramenů a uměleckých originálů, která ukazovala historické vzory a prosazovala jejich nápodobu v souladu s estetickými normami historismu. Příspěvek nastiňuje diskusi o „správném“ uměleckém stylu a vkusu v uměleckém průmyslu na pozadí širších modernizačních procesů (nového empiricko-pozitivistického modelu vědeckého poznání) a v souvislosti s impulsy vzcházejícími z britské reformy designu (Henry Cole, Gottfried Semper).
  • V souvislosti s teoretickými postoji Rudolfa von Eitelbergera (1817-1885), prvního řádného profesora dějin umění na Vídeňské univerzitě a zakladatele Rakouského muzea pro umění a průmysl, se příspěvek zaměřuje na střet dobových norem vkusu se sériovou strojovou výrobou a na rozporuplnost vztahu uměnovědné teorie k procesům industrializace v užitém umění. Eitelberger ve svém pojetí uměleckého průmyslu (Kunst-Industrie) vycházel z tradic německého idealismu a podobně jako jeho učitel na vídeňské univerzitě, estetik Franz Ficker, si na uměleckém díle cenil jednoty ideje a individualizované formy. Strojová výroba nepřispívala podle něj k naplnění této stylové jednoty, neboť oslabovala jak ideový obsah, tak uměleckou individualitu díla. Představa, že by stroj vedl ke zrodu nové technické estetiky a nového stylu, byla pro Eitelbergera asi nepřijatelná. Oporou mu byla rodící se věda o umění, založená na kritickém studiu pramenů a uměleckých originálů, která ukazovala historické vzory a prosazovala jejich nápodobu v souladu s estetickými normami historismu. Příspěvek nastiňuje diskusi o „správném“ uměleckém stylu a vkusu v uměleckém průmyslu na pozadí širších modernizačních procesů (nového empiricko-pozitivistického modelu vědeckého poznání) a v souvislosti s impulsy vzcházejícími z britské reformy designu (Henry Cole, Gottfried Semper). (cs)
  • In connection with the theoretical positions of Rudolf Eitelberger von Edelberg (1817–1885), the first professor ordinarius of art history at the University of Vienna and the founder of the Austrian Museum for Arts and Industry, the article focuses on the conflict between the period’s standards of taste and the mass machine production and on the contradictory relation of the art-science theory to the industrialisation processes in applied arts. In his conception of art industry (Kunst-Industrie), Eitelberger proceeded from the traditions of German idealism and, like his teacher at the University of Vienna, the aesthetician Franz Ficker, appreciated a work of art for its unity of ideas and individualised form. According to him, the machine production did not contribute to the fulfilment of this stylistic value, because it weakened both the idea content and the artistic individuality of the work. The idea that the machine would lead to the birth of new technical aesthetics and a new style was unacceptable for Eitelberger. He found support in the nascent art science, founded on the critical study of the sources and artistic originals, which referred to historical models and promoted their imitation in compliance with the aesthetic standards of historicism. The study outlines the discussion on the %22proper%22 artistic style and taste in the art industry on the background of broader modernisation processes (the new empirical-positivistic model of scientific knowledge) and in connection with impulses coming from the British design reform (Henry Cole, Gottfried Semper). (en)
Title
  • Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera
  • Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera (cs)
  • Kunst-Industrie in the Conception of Rudolf Eitelberger (en)
skos:prefLabel
  • Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera
  • Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera (cs)
  • Kunst-Industrie in the Conception of Rudolf Eitelberger (en)
skos:notation
  • RIV/00023442:_____/13:#0000283!RIV14-MK0-00023442
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 83924
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00023442:_____/13:#0000283
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • applied arts; art industry; Rudolf von Eitelberger; design history; design theory; historicism (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [2599DAF3DB6F]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Plzeň
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Člověk a stroj v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 32. sympozia k problematice 19. století
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Vondráček, Radim
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open...ain/vavai/riv/wos
  • 000323856100016
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Academia
https://schema.org/isbn
  • 978-80-200-2232-5
Faceted Search & Find service v1.16.116 as of Feb 22 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3239 as of Feb 22 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 67 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software