Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - “A lathe is a whole, which is subject to many details and perfect overall solution.” The basic work idea of V. Makovský from the forties, coming from the years of his tenure at the School of Arts in Zlín and cooperation with the MAS engineering plant, has influenced two completely different personalities of Czech design, Zdeněk Kovář and Svatopluk Král. Since the fifties, Professor Z. Kovář had applied rounded shapes and ergonomic principles when dealing with machine forms and controls. In contrast, Svatopluk Král from the Prague Research Institute of Machine Tools and Machining (VUOSO) has already in the sixties used a rational style of angular, geometric machine hoods using new technology. The new trend of metal-sheet machine hoods, attached to the metal structure was soon applied in all areas of Czechoslovak engineering. The Elitex design atelier in Brno, the design center in Pilsen engine plant (ZVIL) or all TOS workplace adopted this new, economical method of modern hoods for machine tools. In the seventies, a comprehensive coverage of the workplace has become an indispensable as well as environmental element of a modern machine. Access to it was enabled by a sliding panel with a large window. Engineering design helped to successfully export Czechoslovak machines and increased their reputation on world markets. (en)
- Tato základní pracovní idea V. Makovského ze 40. let, z jeho působení na Škole umění ve Zlíně a spolupráce se strojírnami M.A.S., ovlivnila dvě naprosto odlišné osobnosti čs. designu, Zdeňka Kováře a designéra Svatopluka Krále. Prof. Z. Kovář aplikoval od 50. let při řešení formy a ovládacích prvků strojů oblé tvary a ergonomické principy. Naproti tomu Svatopluk Král z ateliéru pražského VÚOSO využíval již v 60. letech racionální linii strohého, geometrického kapotování strojů s využitím nové technologie. Nový směr plechových kapot strojů, upevněných na kovové konstrukci byl záhy aplikován ve všech oblastech čs. strojírenství. Brněnský ateliér designu v Elitexu, středisko designu v plzeňských strojírnách ZVIL, nebo všechna pracoviště TOSu přijala novou, úspornou a moderní metodu kapot obráběcích strojů. V 70. letech se stalo komplexní krytí pracoviště nezbytným a také ekologickým prvkem moderního stroje, přístup ke stroji byl umožněn posuvným panelem s velkým oknem. Strojírenský design pomáhal k úspěšnému exportu čs. strojů a ke zvýšení renomé na světových trzích.
- Tato základní pracovní idea V. Makovského ze 40. let, z jeho působení na Škole umění ve Zlíně a spolupráce se strojírnami M.A.S., ovlivnila dvě naprosto odlišné osobnosti čs. designu, Zdeňka Kováře a designéra Svatopluka Krále. Prof. Z. Kovář aplikoval od 50. let při řešení formy a ovládacích prvků strojů oblé tvary a ergonomické principy. Naproti tomu Svatopluk Král z ateliéru pražského VÚOSO využíval již v 60. letech racionální linii strohého, geometrického kapotování strojů s využitím nové technologie. Nový směr plechových kapot strojů, upevněných na kovové konstrukci byl záhy aplikován ve všech oblastech čs. strojírenství. Brněnský ateliér designu v Elitexu, středisko designu v plzeňských strojírnách ZVIL, nebo všechna pracoviště TOSu přijala novou, úspornou a moderní metodu kapot obráběcích strojů. V 70. letech se stalo komplexní krytí pracoviště nezbytným a také ekologickým prvkem moderního stroje, přístup ke stroji byl umožněn posuvným panelem s velkým oknem. Strojírenský design pomáhal k úspěšnému exportu čs. strojů a ke zvýšení renomé na světových trzích. (cs)
|
Title
| - Czechoslovak Design in Engineering – the Course from Kovář to Král in Particular (en)
- Československý strojírenský design mezi roky 1940-1989 aneb od od Kováře ke Královi
- Československý strojírenský design mezi roky 1940-1989 aneb od od Kováře ke Královi (cs)
|
skos:prefLabel
| - Czechoslovak Design in Engineering – the Course from Kovář to Král in Particular (en)
- Československý strojírenský design mezi roky 1940-1989 aneb od od Kováře ke Královi
- Československý strojírenský design mezi roky 1940-1989 aneb od od Kováře ke Královi (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00023299:_____/12:#0000243!RIV13-MK0-00023299
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00023299:_____/12:#0000243
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Design; Engineering; School of Arts; Machine Tool (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| - Práce z dějin techniky a přírodních věd 28
|
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Věda a technika v Československu od normalizace k transformaci
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| |
https://schema.org/isbn
| |
is http://linked.open...avai/riv/vysledek
of | |