Algorithmic thinking is a cognitive potential that analyses the intuitive and spontaneous processes of the mind. The suggested research aims to study the algorithmic thinking of future teachers - students of the Faculty of Education. Research material will be obtained via long-term cooperation with such students. Research methods used: field research, longitudinal research, guided interview and protocoling. A qualitative analysis of the results will be carried out according to Grounded theory. First year: the fine-tuning and realization of experiments intended for university students take place; a report comprised at the end of the year. The experiments observe the advantages of algorithm and formal language use in teaching mathematics. Based on an analysis, the fundamental phenomena in the process s of generalization and in the solver-strategy description will be assessed. The results will be summarized and the final analyse s will be formulated. The results will be publicized in an (en)
Algoritmickým myšlením rozumíme kognitivní potenci která zvědomuje, analyzuje a zpracovává intuitivně a spontánně uskutečňované myšlenkové procesy. Navrhovaný výzkum je zaměřen na studium a rozvoj algoritmického myšlení budoucích učitelů matematiky, studentů pedagogické fakulty. Dlouhodobá spolupráce se skupinou studentů bude východiskem pro získání výzkumného materiálu. Přitom budou použity metody: terénní výzkum, longitudinální výzkum, řízený rozhovor a protokolování. Kvalitativní analýza získaných výsledků bude realizována v rámci ukotvené teorie (Grounded Theory). V prvním roce budou vyladěny a realizovány experimenty pro studenty vysoké školy. Experimenty budou sledovat přínos algoritmizace a formálních jazyků pro výuku matematiky. Na základě analýzy budou popsány základní fenomény, které hrají důležitou úlohu v procesu zobecnění a popisu řešitelské strategie. Výsledky budou sumarizovány a dojde k zpracování analýz. Závěry budou publikovány ve zprávě v anglickém jazyce a sborníku
The main aim of the project Algorithms and Solving Strategies was to investigate the mechanisms that determine the processes of algorithmic thinking. A standardized experiment was created on a theoretical research level in order to study the process of a (en)
Hlavním cílem projektu Algoritmy a řešitelské strategie bylo studium mechanismů, kterými se řídí proces algoritmického myšlení. Na teoretické rovině výzkumu byl pro studium procesu algoritmického myšlení vytvořen standardizovaný experiment. Tento experim (cs)