Description
| - The proposed grant project is aimed at the study of social and emotional problems of gifted children of preschool and young school age. The strategy of the study is divided into clearly formulated steps. For the identification of the gifted asophisticated identification strategy, based on the co-operation with teachers, parents and physicians will be used. For the identification of really gifted the Mönks theoretical concept of giftedness will be used. The selected children will be examinedin the empirical study especially in the field of personality (mainly emotions, sociability, sensitivity, self-esteem, motivation, communication abilities, cognitive style and creativity), school (especially education from the academic and social pointof view, teachers, the preferred style of learning etc.) and family (especially relation to parents and siblings). The part of the empirical investigation will also be an evaluation of the gifted by their parents, teachers and peers (especially behaviour (en)
- Proponovaný grantový projekt je zaměřen na výzkum sociálních a emocionálních problémů intelektově nadaných dětí předškolního a mladšího školního věku. Výzkumná strategie je rozdělena do řady jasně definovaných kroků. Pro vyhledávání talentů bude použitorozsáhlé identifikační strategie založené na spolupráci s učiteli, rodiči, lékaři. Identifikace skutečně nadaných dětí využije Mönksovy teoretické koncepce nadání. Vybrané děti budou podrobeny empirickému zkoumání zejména v oblastech osobnosti (zejm.emoce, sociabilita, senzitivita, sebedůvěra, motivace, komunikační dovednosti, kognitivní styl, tvořivost), školy (zejm. výchova z pohledu akademického i sociálního, učitelé, preferovaný styl učení) a rodiny (zejm. vztah k rodičům, sourozencům). Součástíempirického výzkumu bude i hodnocení nadaných dětí jejich rodiči, učiteli a vrstevníky (zejm. v oblastech chování a osobnosti), které umožní lépe podchytit daný problém v celé šíři. Empirické šetření využije kvantitativních výzkumných metod. Praktickým
|