Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - Longitudinal approach possesses a unique potential to deepen existing knowledge on defending victims of bullying–peer behavior that helps to stop bullying and improve psychosocial health of victims. The proposed project follows early adolescents (25 classrooms; approximately 380-450 students) at two time points (with a 6-month interval) during their seventh grade. We address defending from a social-ecological perspective, taking into account both well-recognised individual correlates of defending (empathy, moral motivation, self-efficacy, and peer status) and as yet understudied group aspects (classroom norms and networks). Using self-report, peer nomination, and teacher rating data, we examine (1) stability of defending and links between defending and other behaviors in bullying, (2) the role of individual factors, (3) the role of group factors and cross-level interactions, and (4) associations of social networks and defending. Specifically, our focus is to elucidate what stimulates or hinders defending behavior. The project outcomes will be presented in four impact factor articles. (en)
- Longitudinální přístup má jedinečný potenciál prohloubit dosavadní porozumění obraně obětí šikany – vrstevnickému chování, které napomáhá zastavit šikanu a vylepšit psychické zdraví obětí. Navrhovaný projekt sleduje rané adolescenty (25 tříd; přibližně 380-450 žáků) ve dvou časových bodech (vzdálených 6 měsíců) v průběhu sedmé třídy. Obranu pojímáme ze sociálně-ekologické perspektivy, v níž jsou zohledňovány jak dobře prozkoumané individuální koreláty obrany (empatie, morální motivace, self-efficacy a vrstevnický status), tak dosud málo studované skupinové faktory (třídní normy a sítě). S využitím dat získaných na základě sebeposouzení, vrstevnických nominací a posouzení učiteli budeme analyzovat: (1) stabilitu obrany a vztah obrany k ostatním typům chování v šikaně, (2) roli individuálních faktorů, (3) roli skupinových faktorů a meziúrovňových interakcí a (4) vztahy mezi sociálními sítěmi a obranou. Cílem je zejména objasnit, co podněcuje obranu obětí šikany a co toto chování naopak inhibuje. Výsledky projektu budou prezentovány ve čtyřech článcích v impaktovaných časopisech.
|
Title
| - Obrana obětí šikany: Longitudinální role individuálních a skupinových faktorů
- Defending victims of bullying: The longitudinal role of individual and group factors (en)
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - bullying; classroom norms; defending; empathy; group dynamics; moral motivation; prosocial behavior; self-efficacy; social networks; peer relations; school classroom; victimization (en)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
http://linked.open.../cep/klicoveSlovo
| - bullying
- empathy
- group dynamics
- self-efficacy
- social networks
- classroom norms
- defending
- moral motivation
- peer relations
- prosocial behavior
- school classroom
|
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |