This project deals with the increasing of load gear spur gears due to gear more competitive in the market. This is an increase in the current transmission power and size while reducing weight and size of transmissions transmitted at the current performance. This can be done very extensive knowledge of not only gearing geometry, but also the structure of the hard material thickness and base material. The project will be developed know-how in the field of heat, chemical-heat and mechanical treatment of tooth flanks. Quick access to such information is possible through FEM simulation model for detecting load capacity of the gear, which includes material properties of hard thickness. The project developed FEM model to calculate the load capacity of teeth will be checked experimental measurements. Will be included also pulsating and running test gear. (en)
Tento projekt se zabývá navyšováním únosnosti ozubení čelního soukolí z důvodu větší konkurenceschopnosti převodovek na trhu. Jedná se o navyšování výkonu převodovek při současných rozměrech a zároveň snižování hmotnosti a rozměrů převodovek při současných přenášených výkonech. Toho je možné docílit velice rozsáhlou znalostí nejen geometrie ozubení, ale i strukturou materiálu tvrdé povrchové vrstvy i základního materiálu. V projektu bude rozvíjeno know-how v oblasti tepelného, chemicko-tepelného a mechanického zpracování boků zubů. Rychlý přístup k takovýmto informacím je možný pomocí MKP simulačního modelu pro zjišťování únosnosti ozubení, který v sobě zahrnuje materiálové vlastnosti tvrdé povrchové vrstvy. V rámci projektu vyvinutý MKP model pro výpočet únosnosti ozubení bude prověřen experimentálním měřením. budou probíhat běhové i pulsátorové zkoušky ozubení.
Zvyšování únosnosti ozubení čelního soukolí optimalizací tepelného, chemicko-tepelného a mechanického zpracování
The Increasing of the Load Capacity for the Gearing of the Spur and Helical Gears with help of the Optimization of the Heat, Chemical-heat and Mechanical Treatment (en)
load capacity of the gearing; shotpeening; nitrided surface thickness; case hardened thickness; surface hardened thickness; residual stress; micro-hrdness; metalografical grinding cut; material structure of the surface thickness; root safety (en)