The aim of the project is based on the priorities set by 2.3 program dealing with culture and cultural traditions of national minorities in the Czech Republic. It will include not only traditional minorities but also new minorities created by immigration. The project will explore historical as well as recent legal developments with great importance given to regional differences. The scientific research will be connected with practice. The scientists and students will disseminate the results of the project during their lectures, courses of life long learning and within a project called Street Law. The project will result in methodology of teaching on legal status of minorities, articles and surveys of rights in languages of minorities and immigrants. (en)
Cíl projektu vychází z priority 2.3 programu věnující se kultuře a kulturním tradicím národností a menšin v ČR. Nebude přehlédnut ani nejnovější vývoj a vznik nových menšin přistěhovalectvím. Bude zkoumán historický vývoj a současnost, se zaměřením na právní aspekty při důrazu na sledování regionálních rozdílů. Vědecký výzkum však bude propojen s praxí a předpokládají se oboustranné toky informací. Zapojení odborníci i studenti (nejčastěji oboru právo) totiž nejen budou poskytovat informace při přednáškách i konkrétní právní pomoci zájemcům (– tzv. Street Law), ale současně je získávat při diskusích ale i ve formě jakési protislužby za poskytnuté právní rady. Zásadní roli hraje i využívání poznatků při vzdělávání a to nejen na vysokých školách, v rámci běžného či celoživotního studia či kurzů, ale i v dalších institucích. Důležité bude vytvoření odborných metodik jak pro výuku menšinové otázky, tak v ČR poněkud přehlížené Street Law, zejména pak příruček o právech menšin i mnohojazyčné přehledy o právu v ČR pro menšiny a přistěhovalce.
Legal status of minorities; political sciences; legal system; legal history; international law; constitutional law; administrative law; multiculturalism; cultural traditions; nationalism; restitution of property; research and application of knowledge in… (en)